Kees Wieringa, in een volle zaal van de Woudkapel tijdens een muzikaal intermezzo op de vleugel.
Kees Wieringa, in een volle zaal van de Woudkapel tijdens een muzikaal intermezzo op de vleugel.

Kees Wieringa in de Woudkapel

Algemeen

Op initiatief van Ike Bekking van de Bilthovens Boekhandel en de Woudkapel in Bilthoven was Kees Wieringa, pianist, componist en programmamaker, zondag 28 november gastspreker. Hij vertelde over zijn ervaringen als museumdirecteur in Qatar. Van 2016 tot 2019 gaf hij daar leiding aan het opzetten van meerdere musea. 

Aan de hand van zijn boek ‘Inshallah’ nam hij zijn toehoorders mee in een pakkend verhaal over zijn belevenissen in deze woestijnstaat. Hij begon zijn betoog met een het spelen van een compositie van F. Chopin. Vervolgens vertelde hij over zijn ervaringen als museumdirecteur en de cultuurverschillen tussen de westerse wereld en de Arabische. 

Qatar
40 jaar geleden was Qatar nog een woestijnstaat waar de bedoeïenen in tenten leefden en er geen steden waren. Door de vondst van olie en gas was het land binnen enkele jaren schatrijk. In korte tijd werd de enige grote stad in dit land, Doha, uit de grond gestampt en staat nu vol met enorme wolkenkrabbers, verbonden met een enorm wegennet. Hiervoor werden grote aantallen buitenlandse gastarbeiders gehaald. Ook door het huidige voetbaltoernooi is nu bekend onder welke erbarmelijke omstandigheden zij hun werk moesten verrichten.

Geloof
In een land waar het Wahabisme, een conservatieve vorm van de Islam, leidend is, heerst een strenge vorm van controle op het leven van haar inwoners. Wieringa vertelt ook over de vele vormen van intriges, wapenhandel, kunstsmokkel en geloofsstrijd. Waarom hij toch het aanbod van de sjeik aannam om directeur te worden lag in het feit dat de Qatari interesse toonden in culturele uitingen. Later zag hij ook de hang naar geld en vooral macht. Daardoor voelde hij zich vaak eenzaam en vond rust en steun in het spelen op een piano die hij via omwegen uit Irak kon kopen. Die eenzaamheid liet hij zondag horen in zijn vertolking van een compositie van J. Brahms.

Babylon
In die tijd bezocht hij ook Irak en speelde in Babylon een werk van de hedendaagse componist Jakob ter Veldhuis op de piano, genaamd ‘Het post nucleair winterscenario’. Wieringa nam zijn toehoorders mee in de beklemming die deze compositie teweeg brengt. Hij sloot zijn betoog af met een compositie van Simeon ter Holt. Het publiek was getuige van een bijzonder en inspirerend verhaal en dankte hem met een hartelijk applaus.         (Frans Poot)