In 2007 won Marja Koppel een prijs van de gemeente voor haar idee om op de website van de gemeente aan te geven dat een mankement in de openbare ruimte al gemeld is. Dat bespaart onnodige telefoontjes. Zij haalde hiermee de voorpagina van De Vierklank en was toen tweeënhalf jaar bezig met de Wijkwinkel waarvoor ze nu is onderscheiden.
In 2007 won Marja Koppel een prijs van de gemeente voor haar idee om op de website van de gemeente aan te geven dat een mankement in de openbare ruimte al gemeld is. Dat bespaart onnodige telefoontjes. Zij haalde hiermee de voorpagina van De Vierklank en was toen tweeënhalf jaar bezig met de Wijkwinkel waarvoor ze nu is onderscheiden.

Totaal verraste Marja Koppel Koninklijk onderscheiden

Algemeen

door Guus Geebel

‘Dat overkomt anderen maar niet mij’, zegt Marja Koppel over de Koninklijke Onderscheiding die zij op 26 april in De Woudkapel in Bilthoven kreeg uitgereikt. Zij werd voor een overleg naar WVT gelokt, maar het stond niet in de agenda en dat vond ze heel raar. ‘Ik werd gebeld dat ik geen afspraken moest plannen, maar ik moest het even voor me houden. Dat vond ik een gekke opmerking.’

‘Ik wist wel wat voor dag het was, maar daar hield ik me niet mee bezig want ik dacht, dat is voor mensen die veel meer dan ik gedaan hebben en wat ouder zijn. Ik dacht ook dat het Sociaal Team druk zou zijn met de gasexplosie in de flat aan de Weegschaal die kort daarvoor geweest was en dat daarom het overleg kwam te vervallen en dit had geen prioriteit. Maar ik dacht zeker niet dat er iets voor mij was georganiseerd. Toen ik bij WVT kwam zag ik de auto staan van Mirjam Valkenburg, een beroepskracht van Mens De Bilt. Ze stapte met een vreemde blik uit de auto en zei dat er geen overleg was en dat ze mij mee ging nemen. Ik dacht hier klopt iets niet en ik houd graag de controle. Ik stapte in haar auto en vroeg waar we naartoe gingen. Ze zei naar De Woudkapel, maar toen ik wilde weten wat we daar gingen doen wilde ze er niets over zeggen. Ze zei wel dat ze blij was hoe ik reageerde. Ze vroeg me ook nog of ik enig idee had wat voor dag het is. Ik was heel verbaasd en vroeg nog of ze het wel zeker wist.’

Bijzonder
Bij De Woudkapel zag Marja veel bekenden aankomen. ‘Er stonden daar mensen in het grijs en toen ik al die mensen daar zag dacht ik, ik ga bij leven naar mijn eigen uitvaart en ik kan zien wie er gekomen zijn. Mijn vader was er met zijn vrouw en ik dacht nog die moest vroeg op en is dat allemaal wel goed gegaan, want ik zat nog in mijn verzorgende rol. Het was heel bijzonder. Ik werd als eerste opgeroepen om naar voren te komen. Dan komt er een prachtige speech van de burgemeester. Na afloop kreeg ik een lunch aangeboden bij Mens De Bilt. De speech van directeur Frank van der Jagt van Mens was ook geweldig. Het was niet te bevatten dat het allemaal voor mij was.’

Wijkwinkel
Marja Koppel was 17 jaar geleden een van de oprichters van de Wijkwinkel in De Bilt. In 2004 ontstond het idee om een formulierenpunt, de ‘moderne burenhulp’, op te zetten. Marja pakte met andere vrijwilligers dit idee op en in 2005 was de Wijkwinkel in Buurthuis ’t Hoekie geopend. De Wijkwinkel is onderdeel van het Servicecentrum en is een laagdrempelige plek waar inwoners van de gemeente De Bilt terecht kunnen met al hun vragen op administratief en financieel gebied. Het werkgebied van de Wijkwinkel omvat de hele gemeente De Bilt. In principe ben ik altijd bereikbaar.’ Gevraagd naar haar inspiratiebron zegt Marja dat het uit haar hart komt. ‘We hebben van huis uit meegekregen dat je mensen helpt. Het zit in me.’

Koffie
Veel vrijwilligers hebben in de afgelopen 17 jaar gewerkt bij de Wijkwinkel, maar Marja Koppel is de stabiele factor die alles draaiende houdt. ‘De Wijkwinkel is geen winkel waar je inloopt om wat te kopen, maar een ontmoetingsplek waar je op een geruststellende wijze gehoord en geholpen wordt met een kop koffie of thee erbij. Als er meerdere vragen zijn die niet binnen de tijd vallen dan maken we een vervolgafspraak. Door de coronamaatregelen ging de open inloop ervan af en moesten we op afspraak werken, maar het is niet zoals ik het zou willen. Zodra het kon wilde ik de deur openen. Mijn moeder zei altijd stof is er altijd, ook op zondag. De problemen van de mensen stoppen ook niet.’

Empathie
Marja helpt inwoners met het invullen van de diverse formulieren, het invullen van hun administratie, zij geeft uitleg over de inhoud van bepaalde brieven aan diegene die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen of niet kunnen lezen, ze helpt meezoeken naar een woning en helpt met het plegen van een lastig telefoontje. Geen vraag is haar te gek. Kom er maar mee en als ze het antwoord niet direct heeft zorgt ze ervoor dat het alsnog komt. Naast haar aanwezigheid in de Wijkwinkel weten cliënten haar ook te vinden via de telefoon en appjes. Komt ze cliënten in het dorp tegen, dan heeft ze tijd om ze te woord te staan. Cliënten komen naar haar toe voor een luisterend oor en weten dat er iemand met veel empathie naar ze luistert.

Trots laat Marja Koppel de onderscheiding zien.