V.l.n.r. Ellen van Tellingen, Astrid Verkerk, Lianne van Leeuwen en Madeleine Bakker.
V.l.n.r. Ellen van Tellingen, Astrid Verkerk, Lianne van Leeuwen en Madeleine Bakker.

Wethouder Madeleine Bakker huldigt winnaars horecaprijsvraag

Algemeen

door Guus Geebel

‘Ik ben blij met de Biltse horeca omdat er zoveel keus is in elke kern en elke wijk, van Oostbroek tot Maartensdijk’. Dit was de slagzin die Lianne van Leeuwen uit Maartensdijk instuurde voor de prijsvraag die was uitgeschreven om horecaondernemers een hart onder de riem te steken. ‘Lokaler en Biltser kan het niet’, aldus juryvoorzitter Madeleine Bakker.

Horecaondernemers hebben het in de coronacrisis extra zwaar gehad. Vanuit het Crisis- en herstelplan corona is daarom door het uitbrengen van een horecaspecial waaraan 17 ondernemers deelnamen een steunactie voor hen opgezet. Inwoners konden daarbij door het maken van een slagzin een horecabon ter waarde van 50 euro winnen. Er kwamen bijna 100 inzendingen binnen waarvan er 17 door een jury werden uitgekozen. De winnaars kunnen in de horecazaak die op hun prijs staat vermeld de bon verzilveren. De drie makers van de beste slagzinnen werden op 14 april uitgenodigd op Jagtlust. Aanwezig was naast Lianne van Leeuwen ook Astrid Verkerk uit De Bilt. Haar slagzin is: ‘Ik ben blij met de Biltse horeca omdat we daar heerlijk ontspannen kunnen genieten van een hapje en een drankje, een biertje met een kaasplankje. Geen masker meer voor ons gezicht, heerlijk op het terras met de zon erop gericht. Vriendelijk personeel dat je lachend begroet, Biltse horeca doet een mens goed.’ Niet aanwezig was mevrouw M. Tigchelaar. Haar eveneens tot de top drie behorende slagzin was: ‘Ik ben blij met de Biltse horeca, omdat ik elke keer denk: wat maak je menu?’

Initiatief
Ellen van Tellingen, accountmanager Bedrijven bij de gemeente De Bilt, vertelt hoe het initiatief ontstaan is. ‘In het Crisis- en herstelplan corona De Bilt was een budget vrijgemaakt voor de ondernemers, waar nog geld van over was. Het was net in de periode dat de winkeliers weer open mochten, maar de horeca nog steeds gesloten moest blijven.’ Ellen vond dat er juist voor deze groep een speciale actie moest komen. ‘Ik bedacht deze actie en we deden een uitvraag bij horecaondernemers of ze mee wilden doen. Met een aantal willekeurige horecaondernemers hebben we in de lockdown bij elkaar gezeten om te bespreken wat wij zouden kunnen doen om deze ondernemers aandacht te geven. Daar is deze actie uit voortgekomen. We hebben toen een uitvraag gedaan met het verzoek om mee te doen en daar kwamen deze 17 horecazaken uit.’

Creativiteit
Wethouder Madeleine Bakker vindt het een geweldige actie omdat je op deze manier de horecaondernemer koppelt aan een inwoner en op allebei een beroep doet op de creativiteit. ‘De horecaondernemers hebben een hele zware tijd gehad en hebben alle creativiteit aan de dag moeten leggen om toch te blijven ondernemen. Dat deden ze met afhaalmaaltijden of websites opzetten waar ze misschien in het verleden nog niet zo mee bezig waren. Maar onze inwoners hebben ook creativiteit aan de dag gelegd. Zij moesten een slagzin bedenken om in aanmerking te komen voor een van de 17 waardebonnen.’ De horecaspecial is nog te krijgen op het gemeentehuis of te zien op www.debilt.nl/horeca.