De komende maanden worden de aan deze wijzigingen gekoppelde werkzaamheden uitgevoerd. Om verkeersoverlast te beperken wordt het werk ’s avonds en ’s nachts gedaan. De wegen worden dan afgesloten voor het verkeer.
De komende maanden worden de aan deze wijzigingen gekoppelde werkzaamheden uitgevoerd. Om verkeersoverlast te beperken wordt het werk ’s avonds en ’s nachts gedaan. De wegen worden dan afgesloten voor het verkeer.

Bezwaren tegen invoering VCP

Algemeen

door Henk van de Bunt

Om sluipverkeer tussen Utrecht en Zeist te weren uit het centrum van De Bilt hebben vier belangrijke in- en uitvalswegen eenrichtingsverkeer gekregen. Het gaat om de kruisingen rondom de Biltse Rading en de Soestdijkseweg-Zuid.

Het zal vast wel even wennen zijn voor het verkeer dat met de auto De Bilt in of uit wil: eruit via de Blauwkapelseweg naar de Biltse Rading gaat niet meer, erin nog wel. Bij de Soestdijkseweg-Zuid kun je het centrum nog wel in via de Dorpsstraat, maar niet meer eruit. Daarvoor moet je doorrijden naar de Looijdijk of de Asserweg. Algemeen wordt een behoorlijke toename van het ‘centrum’-verkeer verwacht

Zienswijzen
Al in de Zienswijzennota Verkeerscirculatieplan De Bilt in 2014 wordt het VCP overbodige geldverspilling genoemd, omdat het sluipverkeer en de drukte op de Blauwkapelseweg sinds de verbreding op de A28 en vernieuwing van de Utrechtseweg nagenoeg verdwenen is; ‘De verkeerscirculatie zoals nu is perfect. In de voorgestelde plannen moeten auto’s grotere omwegen maken. Meer uitstoot en op andere plekken meer filedruk’. Anderen wijzen op de nadelige effecten van het eenrichtingsverkeer: ‘Meer omwentelingen en kilometers (nadelig voor luchtkwaliteit), omdat autogebruikers worden omgeleid en gaan zwerven door woongebieden, waardoor het daar drukker wordt.

Bezwaren
Niet iedereen is blij met de verkeersmaatregelen. Bewoners van de Groenekanseweg zijn bang dat het daar straks nóg drukker en gevaarlijker wordt. Volgens de bewoners van Groenekanseweg zet de gemeente nu ‘de kraan wat verder open’ in de Groenekanseweg door in andere delen van De Bilt eenrichtingsverkeer in te voeren. Het college zegde toe op de Groenekanseweg ook na de maatregelen te blijven monitoren.

Ook inwoners, wonend aan en ten zuiden van de Looydijk zijn not amused en stuurden deze week bezwaarschriften naar college en gemeenteraad. Henk de Jong en Guido Slegers wonen beiden aan het Meidoornpad; ‘Als wij bijv. met de auto richting Zeist en de Uithof wilden konden wij op een veilige manier (geregeld met verkeerslichten) via de Dorpsstraat de gemeente verlaten. Datzelfde was ook van toepassing wanneer wij in de richting Overvecht, Maarssen en Hilversum wilden, dan kon je via de Blauwkapelseweg met verkeerslichten de Biltse Rading op. Wanneer wij nu richting Zeist willen moet dat via een zeer onveilige aansluiting van de Looydijk op de Soestdijkseweg’

Gevaarlijk
Rob Jastrzebski (Tuinstraat) ‘In de richting Overvecht, Maarssen en Hilversum is het nog onduidelijker. De Prof. Dr. Asserweg is vanaf de rotonde Hessenweg naar de Looydijk helemaal niet ingericht voor doorgaand verkeer. Deze eindigt namelijk in een zeer onduidelijke fietsstraat met rare fietsroutes zowel bij de rotonde Biltse Rading als komende vanuit de fietstunnel. Zowel voor het gemotoriseerde als het fietsverkeer is een onduidelijke situatie gecreëerd’. Alex Oelderik woont aan de Looydijk: ‘Als gevolg van dit besluit wordt een gevaarlijke situatie gecreëerd bij het voorgestelde in- en uitverkeer van de Looydijk en het uitverkeer van de Prof. Dr. Asserweg’.

Voor het grootste deel van de inwoners zal een langere weg door de wijken naar de in- en uitwegen ontstaan en dat is ook uit milieuoverwegingen zeker niet gewenst. Deze inwoners bestrijden de gedachte dat dit pakket van maatregelen het sluipverkeer ontmoedigt: ‘Er zijn geen of nauwelijks files meer. Nu is er voor de inwoners zeer veel ongemak en grotere onveiligheid en oponthoud ontstaan. Zij vragen dan ook de gemeenteraad en het college zeker voor de inwoners aan en ten zuiden van de Looydijk de maatregelen in heroverweging te nemen.

Rijdend over de Biltse Rading kan men niet via de (verlengde) Asserweg De Bilt ‘in’.
‘De Prof. Dr. Asserweg eindigt in een zeer onduidelijke fietsstraat met rare fietsroutes zowel bij de rotonde Biltse Rading als komende vanuit de fietstunnel’. [foto vanaf rotonde]