De Bastionweg loopt rond fort Blauwkapel naar de Voordorpsedijk. (foto gemeente Utrecht)
De Bastionweg loopt rond fort Blauwkapel naar de Voordorpsedijk. (foto gemeente Utrecht)

Groenekanners dupe van aanleg snelfietsroute

Algemeen

door Henk van de Bunt

De vereniging Groenekan houdt op 21 februari een avond in de Groene Daan waarop de - toekomstige - politiek van De Bilt praktisch bevraagd wordt op hun visie voor Groenekan; dus de omgevingsvisie, duurzame energie (zon en wind), wonen, vervoer, recreatie en participatie.

Bestuurder Tonny Groen van de Vereniging Groenekan: ‘We hopen op een nieuw college na de verkiezingen, één die communiceert met bewoners en de belangen van Groenekanners serieus neemt. We gaan met de politiek hierover in gesprek. We verwachten van een college, dat die vroegtijdig opkomt voor (onze) belangen, zoals bij energiebeleid (zon en wind), schermen langs de A27 en gewoon netjes antwoord geeft op vragen over vergunningenverlening in het Noorderpark. Dat gebeurt allemaal niet’. 

Snelfietsroute
Op 22 september 2021 hebben de gemeenten De Bilt, Hilversum en Utrecht, en de provincies Utrecht en Noord-Holland een intentieverklaring ondertekend voor de aanleg van een snelfietsroute tussen Utrecht en Hilversum. De plannen voor het vijftien kilometer lange traject worden in de komende maanden verder uitgewerkt. Hierbij wordt ook de precieze route duidelijk. De aanleg start op z’n vroegst in 2023. Om de snelfietsroutes te realiseren worden bestaande fietsverbindingen verbeterd en verbonden. Op de snelfietsroute krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en eerder groen bij verkeerslichten op de route. Tonny Groen: ‘Een veilige snelfietsroute, daar is niemand tegen. Maar wij zijn wel verbaasd, want de huidige fietsweg naar Hilversum loopt door Groenekan met daarlangs grote stukken bedrijvigheid, drukke woonerven en smalle ontsluitingswegen. Dus maken we ons zorgen omdat niet met inwoners wordt overlegd, terwijl de wethouder wel een intentieverklaring tekent. We hebben na bijna een half jaar nog niks gehoord. Dit alles belooft niet veel goeds voor overleg met Groenekanners hierover. Want wie bepaalt eigenlijk waar die komt te lopen? Insiders vertellen dat er nu al verschillende scenario’s voor Groenekan op tafel liggen: Door het dorp Groenekan en bos Voordaan, Over de Koningin Wilhelminaweg, langs de bedrijven en vele erven met kruisend autoverkeer, door het Noorderpark en de weilanden. Groenekanners is niks gevraagd. Maar hopelijk brengen verkiezingen nieuw elan in De Bilt met meer overleg met bewoners, een betere participatie en daardoor oog voor de belangen van eigen inwoners’.

Bastionweg
Die ervaring deden de Groenekanners nu al op. De gemeente Utrecht vermeldt in een onlangs verspreid weekbericht (aan direct omwonenden), dat zij de Bastionweg (ontsluitingsweg tussen Groenekan en Utrecht Oost) gaan herinrichten tot fietsstraat. De weg is onderdeel van waterlinie dus belangrijk voor Utrecht voor recreatie en de weg was aan renovatie toe. Dat hij tevens onderdeel kan worden van de snelfietsroute naar Hilversum is - mede met het oog op subsidie - handig. De inrichting wordt (als het aan Utrecht ligt) fiets- en wandelweg en geen autoverkeer (via een knip) met een zeer krappe en ingewikkelde inrichting voor tractoren en vrachtauto’s. Tonny Groen: ‘De Groenekanners wisten van niets maar weten in juli 2021 op het laatste moment (toen de plannen er al lagen) in te breken op informatieavonden voor Utrechters. Zij laten duidelijk weten dat ze met name het weren van auto’s uit Groenekan afwijzen. Als reden noemen ze, dat er al een heel veilig en breed fietspad aan de andere kant van het fort ligt. Dus er is geen echte noodzaak om deze weg voor auto’s af te sluiten. Door het fort zelf loopt een klinkerpad. Er zijn dus voldoende mogelijkheden voor fietsers en wandelaars’.

Bedrijf
Dus zegt Groenekan: ‘In Groenekan wonen ook nog mensen die boodschappen doen met de auto of/en een boerenbedrijf runnen en land moeten bereiken. Voor deze mensen is de Bastionweg een belangrijke ontsluitingsweg. Tractoren mogen en kunnen niet overal rijden en de route via het Robert Koch plein is vanaf Groenekan naar Utrecht Oost voor overstekende auto’s gevaarlijk. Men blijft afhankelijk van de Bastionweg. Daarnaast worden door de herinrichting bewoners van de Voordorpsedijk afgesneden van hun dorp en zwaar verkeer gedwongen om te rijden over de Groenekanseweg. Dat is pas echt ongewenst en gevaarlijk voor kinderen en fietsers. Er is niet geluisterd want inmiddels is de gemeente Utrecht gewoon begonnen met de voorbereidingen voor de herinrichting. Delen van de weg worden compleet afgesloten in periodes tussen 7 februari en 6 mei’. 

Gedupeerd
Een van de gedupeerden is Jan van Woudenberg; eigenaar van een geitenboerderij aan de Voordorpsedijk: ‘Zonder overleg wordt de weg vanaf februari al vier weken afgesloten. Hoe kom ik nu bij onze percelen met landbouwvoertuigen in het Noorderpark? Zeker komende maand begint het landwerk weer, ook loonwerkers hebben niet de mogelijkheid hun klanten hier en in De Bilt te bereiken. Dat geldt ook voor agrariërs uit Zeist, die richting Zuilen moeten. Het alternatief is over de Groenekanseweg en via de Waterweg of Hessenweg. Nadien zal ook dit in De Bilt problemen geven bij het invoeren van éénrichtingverkeer, waarbij al het zware landbouwverkeer de rotonde van de Hessenweg zal moeten passeren’. Van Woudenberg vertelt op bewonersavonden aangegeven te hebben hierdoor in de problemen te komen en vraagt zich af waarom er geen overleg heeft plaatsgevonden over de uitvoering: ‘Recreatieplannen en fietsstraten gaan voor bedrijven veel hinder geven en tasten het woongenot van inwoners aan. Het wordt na de herinrichting voor onze tractoren en vrachtwagens levensgevaarlijk manoeuvreren op de Bastionweg. De bochten en hekwerk langs spoor en de nodige begroeiing in de jaargetijden geven nu al weinig zicht en veiligheid. Nu wordt er aan waterzijde (dus de binnenbocht) een voetpad aangelegd; dus elkaar passeren in bochten gaat zeker gevaar opleveren. Ik ben benieuwd welke actie de politiek in De Bilt onderneemt’.

Lichtpuntje?
Inwoners van Groenekan hoorden dat er, door hun bezwaren, toch nog een onderzoek komt naar de gevaarlijke oversteek op het Kochplein. Wat dat onderzoek precies inhoud is onbekend en of de gemeente de Bilt vooraf inhoudelijk invloed heeft gehad wordt betwijfeld. Tonny Groen: ‘Ze worden na afloop door de grote zus Utrecht geïnformeerd. Wat door inwoners als extra schrijnend wordt ervaren is dat in publicaties van Utrecht over de herinrichting van de Bastionweg de auto’s uit Groenekan worden afgedaan als sluipverkeer. Alsof we a -sociaal zijn wanneer we deze weg gebruiken. Op het feit dat er al een veilige fietsstraat loopt aan de andere kant van het fort wordt niet ingegaan door Utrecht. Ik hoop dat we, als de knip er komt, als vereniging Groenekan op de hoogte worden gebracht wanneer een ontwerpbesluit ‘wijziging gebruik weg’ wordt ingediend, dan kunnen we namens de inwoners in beroep. Je mag als eigenaar niet zomaar een belangrijke weg definitief afsluiten voor auto’s’.

Mededelingenblad
In het Mededelingenblad (College informeert de raadscommissie- en gemeenteraadsleden) van 24 september 2021 kan men lezen: ’Onderzoek gestart naar snelfietsroute Utrecht-Hilversum. De provincie Utrecht werkt al enige jaren samen met de gemeenten aan een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk. Om snelfietsroutes te realiseren, worden bestaande fietsverbindingen verbeterd en aan elkaar verbonden. De provincie wil de komende periode, samen met betrokken wegbeheerders, waaronder ons college, onderzoek doen naar een snelfietsroute Utrecht-Hilversum. Uit het onderzoek moet blijken welke route de voorkeur heeft. Onderwerp van onderzoek zijn het ontwerp, het grondeigendom, de financiering, de planologische eisen, de realisatie en het beheer. De afspraken over rollen en verantwoordelijkheden in de onderzoeksfase zijn vastgelegd in een intentieovereenkomst. Het netwerk van snelfietsroutes in de provincie Utrecht bestaat uit circa 250 kilometer verdeeld over ongeveer 20 snelfietsroutes. De stand van zaken van de diverse snelfietsroutes verschilt’.

De avond van de Vereniging Groenekan ‘Vragen aan de politieke partijen in aanloop naar de verkiezingen’ is op 21 februari, aanvang 20.00 uur in de Groene Daan.

De Bastionweg (ontsluitingsweg tussen Groenekan en Utrecht Oost) wordt een fietsstraat.
Deze weg is van 7 februari tot en met 11 maart helemaal dicht; ‘Hoe komt men nu met landbouwvoertuigen in het Noorderpark’? vragen Jan van Woudenberg en Tonny Groen zich af.