Slagerij van Loo is gesloten en hoopt 7 januari weer op te mogen.
Slagerij van Loo is gesloten en hoopt 7 januari weer op te mogen.

Winkelen tijdens lockdown

Algemeen

Kwaliteitsslagerij van Loo in De Bilt moest dinsdag 28 december sluiten vanwege coronabesmettingen onder het personeel. Met enkele medewerkers die negatief testen was de winkel maandag nog open, maar om de gezondheid van personeel en de klanten te garanderen, werd in overleg met de GGD besloten om dicht te gaan. 

Bas : ‘Corona heeft ons ook bereikt. Ik denk dat we de afgelopen twee jaar gewoon geluk hebben gehad en op een gegeven moment is dat geluk gewoon op en ben je helaas de klos. Ik ben heel dankbaar dat wij onder de categorie essentiële winkels vallen maar ook daar zit blijkbaar een grens aan. Ik ben nu dicht met mijn winkel en dat besef en geluk van een essentiële winkel komt nu extra naar boven’.

Besef
De sluiting doet Bas van Loo extra beseffen hoe ongelooflijk moeilijk de niet- essentiële winkels het hebben. De ongelijkheid die er is, maar ook hun vindingrijkheid om toch positief te blijven en te proberen het hoofd boven water te houden door allerlei initiatieven te ontplooien en zo toch brood op de plank te houden. Tot 14 januari zijn niet essentiële winkels weer aangewezen op hun creativiteit om nog enige omzet te genereren. Dat winkels die levensmiddelen verkopen, de supermarkt en dierenwinkel open zijn is algemeen bekend, maar er is meer detailhandel die gewoon doorgaat. Winkels die de lockdowndans ontspringen zijn bijvoorbeeld drogisterijen, opticiens, audiciens en apotheken, maar ook slijterijen en - minder bekend - zaken die producten repareren en onderhouden zijn gewoon open.

Reparaties
Een snelle inventarisatie onder de winkeliers leverde een aantal reacties op. Zo meldt schoenmakerij van der Meijden in De Bilt open te zijn voor schoenreparatie en sleutelservice. Alle overige artikelen in de winkel zijn af te halen na een telefoontje, de winkeldeur is, tijdens reguliere openingstijden, gewoon open. Voor Bijou & Me op de Hessenweg geldt hetzelfde. Ook zij zijn gewoon open in verband met de reparatieservice van horloges, klokken en sieraden. Alle overige artikelen zijn via click & collect te verkrijgen. Andrea Phillippi had zich, net als veel andere ondernemers, verheugd op de gezellige kerstdrukte, maar het liep ook dit jaar anders. De winkel heeft beperkte openingstijden, zie www. bijoume.nl.

Click en collect
De interieurwinkel Home Made by Visser is niet geopend, maar eigenaar Hans kan zich voorstellen dat een klein ongelukje tijdens de feestdagen wellicht opvolging nodig heeft. Een brandgat in de vloerbedekking of een vetvlek op de muur. Ze helpen graag met een oplossing telefonisch of bij calamiteiten bij u thuis. Ook bij hen geldt dat producten telefonisch besteld kunnen worden en afgehaald of tegen een kleine vergoeding thuisgebracht kunnen worden. Bij de Bilthovense boekhandel kennen ze inmiddels het klappen van de zweep. In aanloop naar de kerst is het daar normaalgesproken topdrukte. Dit jaar was het vanaf dag 1 van de lockdown alle hens aan dek. De etalage werd in recordtempo omgebouwd en via social media en de digitale nieuwbrief werden klanten zo goed mogelijk op de hoogte gebracht. Door weer en wind werd er door een team vrijwilligers bezorgd en in de deuropening was een balie waar de bestellingen afgehaald konden worden. Eigenaresse Ike Bekking meldt veel omzet te hebben gemist, maar is heel blij met alle klanten die de winkel wél hebben weten te vinden.

Pastas
Wereldwinkel De Bilt heeft aangepaste openingstijden. Van 12.00 - 15.00 uur zijn er medewerkers in de winkel voor ‘bel & bestel’. Bestellingen kunnen via mail of mobiel (06-11497102) doorgegeven worden en binnen bovenstaand tijdslot opgehaald. Ondanks de sluiting gaat hun hart toch uit naar een van hun leveranciers die het door de coronacrisis heel zwaar heeft. Daarom gaat er bij elke aankoop van minimaal €20,- een euro in de spaarpot voor de opzet van een groentetuin bij Swazi Candles.

Nagel Fashion in Maartensdijk maakt het klanten makkelijk. Via 0346-211711 kunnen klanten hun wensen en voorkeuren kenbaar maken. In de winkel wordt een assortiment samengesteld, klanten kunnen de pastas afhalen, thuis op hun gemak passen. Items die ze niet willen houden kunnen retour en die ze wel houden kunnen dan afgerekend worden.

Sympathiek
Met de uitgifte van de mantelzorg waardebon maakte de gemeente een sympathiek gebaar naar de niet essentiële winkels. De waardebonnen zijn namelijk alléén in te leveren b? lokale horeca en winkels, kapsalons e.a. die t?dens de lock-down gesloten waren. Ongetwijfeld kijken er vele naar uit dat alles weer normaal wordt.

Veel deuren zijn gesloten, maar kunnen wel op afspraak open.