Cultuurhistorica Carla Wijers: ‘Ik wil weten hoe vrouwen tot een misdaad komen, vrouwen zoals jij en ik’.
Cultuurhistorica Carla Wijers: ‘Ik wil weten hoe vrouwen tot een misdaad komen, vrouwen zoals jij en ik’.

Duik in een andere wereld

Algemeen

door Henk van de Bunt

Donderdag 4 juni 1970 stond in een regionaal weekblad van Zuid-Limburg een artikel met de kop ‘Brunssums meisje met veelbelovend talent’. Dat meisje was Carla Wijers, toen 12 jaar oud. Carla had net haar eerste boek geschreven. Carla: ‘Het boek is niet uitgegeven, daar was ik op die leeftijd ook niet mee bezig. Ik vond het gewoon fijn om verhalen te schrijven en als de laatste punt was gezet, dan was het klaar’. 

Het boek ‘Bella Donna. Als niets is wat het lijkt’ leek dezelfde weg te gaan. ‘De vele boeken die op de markt komen, zo veel mensen die schrijven, ik ging er niet vanuit dat ik daar ooit tussen kon komen. Tenzij ik in eigen beheer mijn boek zou uitgeven, maar daar zat ik niet op te wachten. Dat ik een uitgever heb gevonden en dat er nu een boek ligt, dat is een cadeautje’.

Geschiedenis
Het is nu 50 jaar na het artikel uit 1970: ‘Sinds mijn afstuderen - ik heb geschiedenis gestudeerd - heb ik met veel plezier drukke banen gehad en drie kinderen gekregen waar ik van heb genoten. Tijd om hele verhalen te schrijven, had ik niet. Het bleef bij wetenschappelijke artikelen in de tijd dat ik aan het promoveren was en daarna artikelen over vrouwenemancipatie, diversiteit en duurzaamheid in tijdschriften. Geen fictie, ik miste het wel , maar ja, je kunt niet alles. Totdat ik in 2013 twee jaar geen betaalde baan had. Ik besloot actief te worden in De Bilt bij GroenLinks én een opleiding bij de Schrijversacademie te volgen. En daar heb ik een begin gemaakt met het verhaal dat uiteindelijk in dit boek terecht is gekomen’.

Discipline
Carla verbaasde zich over haar eigen discipline om iedere dag te schrijven, dingen uit te zoeken, hele pagina’s te deleten wanneer zij de formuleringen de volgende dag niet scherp genoeg vond. De door haar gecreëerde personages kwamen tot leven. Wanneer zij schreef dan was zij in hun wereld, die ook haar wereld was omdat zij de schepper was. Inspanning en ontspanning tegelijk. Nu laat zij het niet meer los; zij blijft schrijven.

Bella Donna heeft zij geschreven als ‘wandelaar’: ‘Ik bedacht al schrijvende hoe het verder ging. Aan het eind van een dag schrijven was ik regelmatig zelf verrast over waar het heen was gegaan. Ik ben nu met mijn tweede boek bezig, ook weer een thriller; nu pak ik het veel planmatiger en meer gestructureerd aan en weet ik al precies waar ik heen ga’.

Thriller
Het genre is een literaire thriller. Carla vindt het belangrijk dat alles klopt in het plot. Dat is een puzzel. Centraal staan ‘gewone’ vrouwen die in ongewone situaties terechtkomen. Psychopaten, criminelen, seriemoordenaars, dan kan spannende verhalen opleveren, maar Carla houdt meer van mensen ‘zoals jij en ik, herkenbaar en vergelijkbaar, die in een andere wereld verzeild raken. Het had jou ook kunnen gebeuren….’. In het boek komt een vrouw voor, Lisette, die ontslag heeft genomen van haar werk. Een vriendin van Carla las haar boek en vroeg haar daarna of zij zich echt zo vervelend voelde toen zij werkloos was. Bij de Schrijversacademie hadden ze haar al hiervoor gewaarschuwd; dat lezers die iemand kennen, denken dat het over hem of haar gaat. Carla: ‘Natuurlijk maak ik gebruik van wat ik zie, hoor en meemaak, maar geen van de personages past één op één op een bestaand persoon. En dat maakt schrijven zo’n heerlijke bezigheid: ik creëer een eigen wereld met mensen die ik vormgeef en die vervolgens tot leven komen in mijn hoofd. Ik hoop dat mensen die mijn boek lezen, ook genieten van zo’n duik in een andere wereld’. 

Lezersactie
Het boek is verkrijgbaar bij de boekhandel. Voor lezers van De Vierklank is een aantal exemplaren ter beschikking gesteld. Om hiervoor in aanmerking te komen stuurt u een mail naar info@vierklank.nl met in het onderwerp ‘Bella Donna’. De exemplaren worden onder de inzenders verloot, iedereen krijgt bericht.