Logo vierklank.nl
De onterechte boetes stapelen zich op.
De onterechte boetes stapelen zich op. (Foto: )

Frustratie over cameraregistratie gemeente

Dankzij de geslotenverklaring en cameratoezicht Korssesteeg op de doorgaande route in Westbroek daalde het sluipverkeer in de ochtend- en avondspits in het dorp fors. Een geslaagde opzet voor de inwoners van Westbroek. Toch ondervinden ondernemers nog veel hinder door het extra werk dat het camerasysteem hen oplegt. En het regent nog steeds boetes, ondanks de ontheffingen.

door Walter Eijndhoven

Op het bureau van Alfred Colijn, garagehouder aan de Dr. Welfferweg in Westbroek, ligt inmiddels een hele stapel boetes van klanten, maar ook van personeel van zijn eigen garagebedrijf. ‘Een hele stapel hè?’, begint Colijn zijn verhaal. ‘En dat allemaal sinds half januari. De boetes à 109 euro stromen binnen. Ik maak iedere keer weer bezwaar en hoef uiteindelijk de boete niet te betalen van de rechter, maar het extra werk dat je hier keer op keer aan hebt, wekt heel veel irritatie op. Niet allen bij mij, maar bij alle ondernemers hier in het dorp’.

Probleem
Het probleem speelt al langer. Vorig jaar wachtte overtreders van de spitsafsluiting een boete van 104 euro, nu inmiddels 109 euro. Een slimme camera registreert de kentekens wie wel of geen ontheffing heeft om naar of door Westbroek te rijden. En om die ontheffing gaat het nu juist. Gemeente De Bilt ontwikkelde een portaal waar ondernemers in Westbroek dag-ontheffingen mogen geven aan hun klanten en leveranciers. Ondernemers ondervinden echter veel last door de verantwoording voor het continu moeten registreren van kentekens van klanten.

Verdwijnen
‘Dit portaal is voor ons niet hanteerbaar’, vertelt Colijn. ‘Als ondernemer registreer ik het kenteken van iedere klant, relatie of leverancier. In het systeem staat wie wel of geen ontheffing heeft. Degene zonder ontheffing registreer ik in het portaal, zodat deze geen boete krijgt. Toch krijg ik regelmatig een boete toegestuurd van een klant, terwijl ik deze wel heb geregistreerd’. Uit onderzoek blijkt dat sommige klanten al na één dag uit het portaal verdwijnen. Om te voorkomen dat Colijn hun boete moet betalen, maakt hij iedere keer een print van het portaal met de gegevens van de klant, dit is het kenteken van de auto en de datum en tijd dat de klant bij Colijn was. Colijn: ‘Gelukkig heb ik dus altijd bewijs van registratie, maar het blijft vreemd dat gegevens zomaar verdwijnen. Kijk, deze boete bijvoorbeeld, op 14 januari. In het portaal staat niets meer vermeld, maar op mijn print staat dat deze klant wel degelijk stond vermeld in het portaal. Verwijdert het systeem zomaar een naam? Ik weet niet wat ik hiervan moet denken’.

Bezwaar
Ook Colijn en medewerkers krijgen regelmatig een boete, ondanks hun ontheffing. ‘Gelukkig hebben wij allemaal een ontheffing. Dus maar wéér bezwaar maken en na enige tijd horen dat je niet hoeft te betalen. Dit is zo frustrerend. Ook de gemeente heb ik al vaak benaderd. Zij zeggen ‘Bel ons en wij lossen het op’. Nou, het probleem is nog steeds niet opgelost. Inmiddels heb ik alweer 14 boetes op mijn bureau liggen van klanten en acht ontheffingen die uit de historie van het portaal zijn ‘verdwenen’. Gelukkig heb ik de prints nog. Ook voor mijn klanten is dit heel frustrerend. Sommigen van hen bellen mij meerdere keren per dag met de vraag of ik al een uitspraak van de rechter binnen heb. Ik ben bang dat mij dit op den duur klanten gaat kosten. En waarschijnlijk zijn er ook nog die de boete zelf betalen. Ik roep hen bij deze op, doe dat niet. Stuur de boete gewoon naar mij op, dan teken ik wel weer bezwaar aan’.

Meer berichten