Er zijn eerst uitgebreide proeven gedaan me de circulaire perrontegels.
Er zijn eerst uitgebreide proeven gedaan me de circulaire perrontegels. Foto: Stefan Verkerk

Hollandsche Rading krijgt circulair perron

Algemeen

Het onderhoud aan de perrons van station Hollandsche Rading ging maandag 22 februari van start. Tot vrijdag 26 februari wordt er gewerkt om het perron circulair te maken. Daarmee heeft Hollandse Rading een primeur. Het is het eerste station waar perrons zo circulair mogelijk gebouwd gaan worden.

Woordvoerder Willem van Ewijk (ProRail) vertelt: ‘De perrontegels en keerwanden worden vernieuwd en we passen ook meteen de perronhoogte aan om een drempelloze instap mogelijk te maken. Ook worden beide hellingbanen aangepast in verband met de toegankelijkheid en zal de toegang vanaf het voorplein naar perron 1 worden verbeterd’.

Circulair
‘Bijzonder is de introductie van de duurzame keerwand. Dit zijn de muren waar het perron op rust. Verder zijn de perrontegels voor 76 procent circulair. Via een raamcontract is besloten de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. Dit jaar pakken we de perrons op zeventien stations aan, daarna volgen er de komende vier jaar jaarlijks nog eens gemiddeld vijftien stations’. 

Minder vervuilend beton
De perrontegels voor Hollandsche Rading zijn gemaakt van oude tegels, die eerder op de stations Etten-Leur, Bunde en Maarn lagen. De tegels die nu op de perrons van Hollandsche Rading liggen worden straks weer meegenomen om ze te vermalen tot grondstoffen voor nieuwe perrontegels. Om er nieuwe tegels van te kunnen maken zijn ze op een slimme manier vermalen waardoor de originele elementen zoals zand, water, grind en cement hergebruikt konden worden. Om de juiste sterkte te bereiken is er alleen wat nieuw cement aan toegevoegd. Met de drie pilots van vorig jaar alleen al besparen we 1,1 miljoen kilo CO2, wat gelijk staat aan 162 keer de wereld rondvliegen’.

Keerwanden
De aannemer gaat in opdracht van ProRail niet alleen de perrontegels, maar ook de keerwanden vervangen op perron 1. De milieuwinst van de nieuwe keerwanden zit met name in het CO2-neutrale productieproces en het gebruik van minder materiaal. Dit scheelt behoorlijk in de MKI-score: de Milieu Kosten Indicator drukt in euro’s uit wat de impact van het product op het milieu is. De keerwanden op perron 2 zijn in goede staat, zodat hergebruik mogelijk is en alleen herplaatsing nodig is voor het op norm krijgen van dit perron.

Betonakkoord
ProRail heeft in 2018 haar handtekening gezet onder het betonakkoord. Vanuit dit akkoord spant ProRail zich in om de CO2-uitstoot van beton in 2030 met 49 procent te reduceren; te bereiken door toepassing van innovatieve technieken. Van Ewijk: ‘Dat doen we niet alleen, maar samen met andere partijen zoals vervoerders, overheden, leveranciers, aannemers en ingenieursbureaus waardoor we dit soort bijzondere projecten als in Hollandse Rading kunnen realiseren. Met betonleveranciers zijn contracten afgesloten die binnen vijf jaar leiden tot een CO2-reductie van 58 procent. Dat is ruim tweemaal zoveel als in het akkoord is afgesproken’.

Project
Het onderhoud aan Hollandse Rading vindt in dezelfde periode plaats als het project ‘spoorvernieuwing rondom Hilversum’. ProRail werkt van in deze periode aan het spoor tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. De spoorbeheerder vernieuwt een overweg en bestraat perrons. NS past de dienstregeling aan: in deze periode rijden NS-bussen in plaats van treinen. Reizigers moeten rekening houden met omreizen, inzet van bussen en extra reistijd. Er rijden minder treinen tussen Hilversum en Almere Centrum/Hoofddorp.

Groenekan
ProRail vervangt bij Hilversum Sportpark delen van het spoor en legt nieuwe kabels en leidingen aan. Ook legt de spoorbeheerder de funderingen voor nieuwe portalen. Het gaat deels om regulier onderhoud en deels om werkzaamheden die onderdeel zijn van het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer in ‘t Gooi. Daarnaast zijn er werkzaamheden aan de overweg aan de Groenekanseweg in Groenekan, waar ProRail de spoorstaven van een overweg vervangt. De overweg aan de Groenekanseweg was van maandag 22 feb. 01.10 uur tot dinsdag 23 feb. 05.10 uur gesloten. Op verkeersborden geeft ProRail een omleidingsroute aan. De gehele periode rijdt NS tussen Utrecht Overvecht en Hilversum bussen in plaats van treinen.

[door Henk van de Bunt]

HvdB Zaterdagbogen.jpg

De spoorlijn Hilversum-Utrecht staat bekend om een bijzonder type ‘monumentale’ bovenleidingportalen, die als bijnaam de Gotische Bogen hebben. Zaterdag jl. waren de voorbereidende werkzaamheden langs de perrons in Hollandsche Rading al uitgevoerd. 

Duurzame perrontegels.jpg

Een foto van de circulaire perrontegels, zoals deze tijdens een proef werden gebruikt (foto ProRail/Stefan Verkerk).

De spoorlijn Hilversum-Utrecht staat bekend om een bijzonder type ‘monumentale’ bovenleidingportalen, die als bijnaam de Gotische Bogen hebben.