Het terrein ten noorden van de Groenekanseweg waarop de boscompensatie moet plaatsvinden.
Het terrein ten noorden van de Groenekanseweg waarop de boscompensatie moet plaatsvinden.

Groenekans Landschap in beroep bij de Raad van State

Algemeen

door Rob Klaasen

Op 12 januari heeft het Groenekans Landschap beroep aangetekend bij de Raad van State tegen het Tracébesluit van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M) van 17 november 2020, dat gaat over het project A27/A12/Ring Utrecht.

Na ontvangst van de Nota van Antwoord bleek dat enkele zaken, die eerder waren afgesproken uit het project waren geschrapt; vooral het niet opnemen van de doortrekking van de Bisschopswetering (de wetering die aan de noordzijde langs de Groenekanseweg loopt) onder het viaduct van de A27 vormt daarbij de ‘steen des aanstoots. 

Eerdere afspraken
Frans de Graaf, voorzitter van het Groenekans Landschap zegt dat het bestuur van het Landschap met verbazing kennis heeft genomen van het feit dat plotseling in het nieuwe voorstel van het Ministerie een overeengekomen en toegezegde zaak niet meer in het aangepaste projectvoorstel van het ministerie voorkomt. Dit betreft het doortrekken van de Bisschopswetering onder het viaduct van de A27. Frans: ‘We hebben in de eerste fase van de verbreding van de A27 in 2016 in goede samenwerking met Rijkswaterstaat flink wat zaken kunnen regelen. Een aantal daarvan is indertijd direct uitgevoerd, zoals aanplantingen en faunapassages. Ook onder het viaduct zijn destijds eerste stappen gezet om de onderdoorgang te verfraaien met een kunstwerk en zijn voorbereidende werkzaamheden getroffen, die het doortrekken van de Bisschopswetering mogelijk maken. Andere zaken zijn nog even in de wacht gezet, zoals de duizendknoop’.

Bomen
‘Ook is onze wens om bomen te behouden en deze te verplaatsen naar een locatie bij de Groenekanseweg geagendeerd, maar helaas slechts gedeeltelijk uitgevoerd. Er zijn toen ook voorbereidingen getroffen om een begin te maken met het doortrekken van de Bisschopswetering. In november 2016 is er door Rijkswaterstaat een gedetailleerde tekening vervaardigd, waarin de tot dan toe gemaakte afspraken over de doortrekking van de Bisschopswetering staan opgenomen. Een tekening, die tot op heden de basis vormt voor gesprekken over dit onderwerp. In de huidige situatie buigt de Bisschopswetering 30 meter voor het viaduct van de A27 in noordelijke richting af. Het is onze bedoeling dat de Bisschopswetering weer direct door gaat lopen vanaf het industrieterrein Larenstein in De Bilt tot aan zwembad De Kikker in de Ruigenhoek. De bisschopswetering is één van de kenmerken, die in de Dorpsvisie Groenekan als belangrijke watergang wordt benoemd.

We hebben al deze punten op 16 november 2016 met de bewoners van Groenekan uitvoerig besproken en vastgesteld’.

Geschrapt
Frans vervolgt: ‘Nu blijken dus plotseling in het nieuwe voorstel deze watergang met de daarbij behorende werkzaamheden te zijn geschrapt. Dit is voor ons een onaanvaardbare gang van zaken. In de tweede fase zal het viaduct nogmaals worden verbreed en als compensatie voor beeldkwaliteit is het doortrekken van de Bisschopswetering voor het Groenekans Landschap een essentiële zaak. We willen deze wetering weer zo goed mogelijk in oude glorie herstellen door deze inclusief natuurlijke oevers onder het viaduct door te laten stromen. We kunnen deze gang van zaken niet verantwoorden naar onze achterban. We willen daarom dat de doortrekking van de Bisschopswetering weer in het Tracébesluit wordt opgenomen’.

Boscompensatie
Bij de uitvoering van fase 1 van de verbreding van de A27 is getracht om bomen te verplaatsen die in de nabijheid van het viaduct van de A27 stonden. De locatie bij het viaduct moest gebruikt gaan worden als waterberging van de A27. Getracht is toen om de volwassen bomen voor kap te behoeden en te verplaatsen. Frans: ‘Helaas is dat toen niet gelukt. Maar inmiddels heeft zich een nieuwe mogelijkheid voor het aanplanten van bomen aangediend. Het ligt in de bedoeling dat Rijkswaterstaat voor het verloren gaan van diverse bomen bij de verbreding van de A27 dit verlies gaat compenseren in de vorm van het aanplanten van nieuwe bomen: de boscompensatie. Men zou daarbij een terrein van 4 ha op het oog hebben dat wordt begrensd door de Twisslaan, de spoorlijn Utrecht- Amersfoort, de rioolzuiveringsinstallatie en de Groenkanseweg. Het terrein is eigendom van de gemeente De Bilt. De gemeente heeft deze grond destijds aangekocht in de hoop dat daar het sportcentrum van de Kon Ned. Tennisbond zou worden gevestigd. Dit is daar nooit gekomen, omdat de tennisbond voor Amersfoort heeft gekozen. Lange tijd was er de vrees dat de gemeente De Bilt om financiële redenen op die locatie woningbouw zou willen toestaan, ondanks het feit dat het bestemmingsplan aangeeft dat woningbouw daar niet mag. Een recente bestemmingsplanwijziging heeft die angst enigszins weggenomen. Maar volstrekte zekerheid bestaat hierover niet’. 

Ecologische Hoofdstructuur
Frans vervolgt: ‘Dit terrein maakt deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), het landelijk netwerk van aan elkaar gekoppelde stukken natuur. Het terrein langs de Groenekanseweg ligt in de nauwe corridor van de ecologische verbinding van de stad Utrecht met De Bilt en de bossen van het Utrechts Landschap. Natuurcompensatie op deze locatie maakt de kracht en betekenis van deze natuurlijke verbinding sterker. Het Groenekans Landschap is net als het Utrechts Landschap een natuur beherende organisatie. Organisaties, die er mede voor moeten zorgen dat een dergelijke natuurverbinding ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd en gaat functioneren. We hebben vernomen dat er een bestuursovereenkomst zou zijn opgesteld tussen de gemeente De Bilt en Rijkswaterstaat waarin het e.e.a. zou zijn geregeld betreffende deze natuurcompensatie. Wij willen graag zo snel mogelijk een volledig inzicht hebben in die bestuursovereenkomst, zodat we precies op de hoogte zijn van de stand van zaken. Wij hebben daarom gevraagd ons de overeenkomst toe te zenden, zodat wij deze natuurcompensatie binnen afzienbare tijd kunnen beoordelen en eventuele aanbevelingen kunnen doen’. 

De bisschopswetering buigt voor het viaduct af naar het noorden.