Er wordt meer gebruik gemaakt van de noodopvang. Ook deze leerlingen volgen eigenlijk afstandsonderwijs.
Er wordt meer gebruik gemaakt van de noodopvang. Ook deze leerlingen volgen eigenlijk afstandsonderwijs.

Corona en het onderwijs op De Nijepoort

Algemeen

door Henk van de Bunt

Afstandsonderwijs en noodopvang op De Nijepoort in Groenekan: ‘Waar een kleine school groot in kan zijn’

Een nieuw jaar begint voor basisschool De Nijepoort in Groenekan met de start van een nieuwe directeur en … met de tweede lockdown. 

Basisschool de Nijepoort in Groenekan is een kleinschalige, openbaar toegankelijke basisschool in het groen. Op fietsafstand in het buitengebied tussen Utrecht en De Bilt huisvest ze leerlingen uit Groenekan, Utrecht, Westbroek, De Bilt, Bilthoven, Maartensdijk en Maarssen. 

Peggy van Holst Pellekaan is die nieuwe directeur van De Nijepoort. Zij vertelt: ‘Vanaf de zijlijn heb ik meegekeken hoe de leerkrachten in de Kerstvakantie een volwaardig digitaal aangestuurd lesprogramma hebben voorbereid. Voor de Kerst zijn alle materialen en zo nodig laptops mee naar huis gegeven zodat de leerlingen thuis alles bij de hand hebben wat nodig is voor het afstandsonderwijs’.

‘De eerste week van het afstandsonderwijs zit er nu op en we zijn tevreden. De groepen starten elke dag met een kringgesprek via Google meet, waarna de echte lesdag begint. De meest creatieve filmpjes, digitale instructies en bijzondere opdrachten passeren de revue. Contactmomenten (ook elke dag individuele meets met de leerkracht) en zelfstandig werken wisselen elkaar af en er wordt hard gewerkt door de leerlingen. Het is bijzonder om te zien hoe snel de digitale vaardigheid van leerlingen en leerkrachten zich ontwikkelt’.

‘Naast het afstandsonderwijs, waarbij ouders een belangrijke rol spelen in de begeleiding thuis, is er noodopvang op school. We merken dat er meer gebruik wordt gemaakt van de noodopvang dan tijdens de eerste lockdown. Circa 20% van onze leerlingen maakt hier nu gebruik van. Ook deze leerlingen volgen eigenlijk afstandsonderwijs. Ze krijgen digitaal les van hun eigen leerkracht, maar zitten op school, omdat hun ouders buitenshuis aan het werk zijn in een vitaal beroep. Het is een hele uitdaging om voldoende begeleiding te vinden voor de noodopvang, omdat de leraren al gewoon aan het werk zijn, maar door de flexibiliteit en de grote inzet van iedereen, die op De Nijepoort werkt is het ook gelukt om deze opvang te realiseren. Het onderwijs loopt voor alle leerlingen dus zoveel mogelijk ononderbroken door. Zelfs de extra ondersteuning voor kleine groepjes en voor individuele leerlingen loopt door. Dat is een prestatie van formaat’. 

‘We bereiden ons nu voor op een mogelijke verlenging van de lockdown, waardoor er weer nieuwe weekplanningen en instructies moeten worden gemaakt, er nieuwe materialen op een veilige manier moeten worden uitgedeeld aan de leerlingen, toetsmomenten verschuiven, etc. etc. Petje af voor het hardwerkende, creatieve team van De Nijepoort; een bijzondere en fijne school’.