Met de kerstbox brengt Mens het kerstgevoel aan huis.
Met de kerstbox brengt Mens het kerstgevoel aan huis.

Mens verrast ouderen met feestelijke kerstbox

Algemeen

Al zeventien jaar organiseert het Nationaal Ouderenfonds kerstdiners voor eenzame ouderen. Dit uitje, dat voor velen een waardevolle en gezellige ontmoeting is, kon dit jaar vanwege het coronavirus helaas niet doorgaan. Met de feestelijke kerstbox biedt het Nationaal Ouderenfonds een mooi alternatief.

Samen met de sociaal werkers van Mens De Bilt is er nagedacht over een veilige manier van bezorgen en een ontmoeting op afstand. En zo is een mooie samenwerking ontstaan. Dit jaar worden duizenden ouderen in Nederland verrast met een kerstbox aan de deur, waaronder ouderen in gemeente De Bilt. In de box zit alles om kerst thuis zo gezellig mogelijk te maken. Iets lekkers, een cadeautje, een persoonlijk geschreven kerstkaart en een uitnodiging voor een speciale online kerstshow. Plaatselijke vrijwilligers bezorgen de box op veilige afstand en maken een praatje om op deze manier de ouderen een hart onder de riem te steken.

Decembergevoel
Bijna 70% van de ondervraagden uit het ouderenpanel van het Ouderenfonds geeft aan de feestdagen met minder mensen te vieren dan normaal en 25% slaat dit jaar zelfs alle feestdagen over. Het decembergevoel moet vooral voortkomen uit kerstversiering in huis, het draaien van kerstmuziek en ook de kerstkaart blijkt dit jaar extra populair. De meeste ouderen berusten zich in een rustige kerst, maar een deel geeft ook aan zich angstig te voelen en vreest nog lang niet af te zijn van het virus. ‘Wij hopen met de kerstkaartenactie en de kerstbox toch iets van dit gevoel weg te nemen bij de ouderen en ze even een lichtpuntje te bezorgen in deze tijd’, aldus Corina Gielbert, directeur Nationaal Ouderenfonds. 

Mens bereikbaar
Mens De Bilt greep deze actie mede aan om inwoners te laten zien dat zij ook in deze rare tijden gewoon bereikbaar zijn voor iedereen. De servicecentra zijn vanwege de lockdown gesloten tot 20 januari, maar zij blijven op werkdagen gewoon bereikbaar per telefoon en e-mail. Kijk op de website www.mensdebilt.nl voor telefoonnummers en e-mailadressen, stuur een mail naar het algemeen e-mailadres info@mensdebilt.nl of bel met Servicecentrum De Bilt, Molenkamp 60, 030-7440595.