
Thuis koken krijgt meer aandacht
‘Slagers in de regio hebben weinig te klagen in de corona tijd. Ze krijgen meer klanten over de vloer, hebben een breder en duurder assortiment in de vitrine liggen en zetten dus meer om. De recente sluiting van de horeca doet er nog een schepje bovenop’; aldus kopte NH-nieuws in oktober. Al snel stroomden de reacties op het bericht binnen; ook in deze regio worden daar de nodige kanttekeningen bij geplaatst.
door Henk van de Bunt
De landelijke vereniging van keurslagers bevestigt de omzetstijging: ‘Gemiddeld krijgt men tussen de 20 en 30 procent meer binnen in de winkel’. ‘Daar hebben we alles op alles gezet om dit corona-proof in te richten en corona-proof naar te werken. Er staat natuurlijk wel tegenover, dat de georganiseerde partijen niet doorgaan en dat het leveren aan de horeca is weggevallen en dat die extra stroom aan klanten naar en in de winkel met alle coronarichtlijnen daarbij ook z’n beperkingen kent’, zegt Bas van Loo van Kwaliteitsslagerij op de Biltse Hessenweg.
Gedrag
Van Loo: ‘Het begon met een hamsterweek - zonde, omdat er dan producten in de vriezer gingen, die er nu vermoedelijk nog in zitten -. In het begin was het buiten wachten nog een soort van gezellig in de rij staan en kwamen de klanten relaxed binnen. Nu zie je daar langzamerhand toch een begrijpelijke verandering in komen. Ook bemerkten we meer ’nieuwe’ klanten, afkomstig uit de supermarkt, het ‘pingedrag’ veranderde; er wordt nu nog meer gepind dan voorheen. Volgens van Loo zetten zijn klanten wel vaker meer en luxer vlees op tafel; ‘Het thuis-koken krijgt meer aandacht. Zakelijk is dat natuurlijk prachtig.
Echte uitdaging!
Van Loo merkt in zijn winkel nog niet veel van het Sinterklaasfeest. Wel kijkt hij met enige zorg naar de komende decemberperiode met daarin Kerst 2020: ‘Het is normaal al een marathon, maar ik denk dat het dit jaar een échte uitdaging wordt. Wij mogen door corona met minder mensen tegelijk in de winkel werken. En er mogen minder klanten tegelijk in de winkel. Daarom wil ik mijn klanten vragen om hun bestellingen zo vroeg mogelijk door te geven, bij voorkeur per mail of via onze website. Lukt dit niet, dan staan wij natuurlijk ook telefonisch of in de winkel klaar. Ons team zal er alles aan doen om onze klanten in dit bijzondere jaar een fijne kerst te bezorgen’.
-
Als zelfstandig wonen niet vanzelfsprekend is…
9:00
-
Plannen natuurverbinding Hoorneboeg kleinschaliger
17:58
-
Stichtsche Rugby Football Club lanceert Corona Cup
19 uur geleden
-
Nieuwe aanplant op De Bantam in Maartensdijk
3 dagen geleden
-
3 dagen geleden
-
Nieuw artikel
4 dagen geleden
-
Zwembad Brandenburg kijkt positief naar de toekomst
4 dagen geleden
-
Peuters en kleuters leren spelenderwijs bewegen
4 dagen geleden
-
Autodiefstal afgenomen
4 dagen geleden
-
Participatietraject woningbouw voormalig politiebureau
4 dagen geleden
-
Raadscommissie bespreekt ontwikkelingsplan Nobelkwartier De Bilt
4 dagen geleden
-
Sneeuwpret
5 dagen geleden
-
Dun vliesje
5 dagen geleden
-
Serie over doodgaan met rondleiding op Den en Rust
6 dagen geleden
-
Corona en het onderwijs bij Aeres
6 dagen geleden
-
Corona en het onderwijs Martin Luther Kingschool
6 dagen geleden
-
Corona en het onderwijs op De Nijepoort
6 dagen geleden
-
Wij(k)Geluk lanceert tekenactie: Hier woon ik!
6 dagen geleden
-
Geslaagde SP-actie voor De Voedselbank
7 dagen geleden
-
Naar buiten in de sneeuw
7 dagen geleden
-
Dubbele regenboog
7 dagen geleden
-
Aangepast Openbaar Vervoer in 2021
7 dagen geleden
-
Eet Mee organiseert Video-etentjes Weekend
7 dagen geleden
-
Kom in beweging voor de ALS-Lenteloop
8 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
Als zelfstandig wonen niet vanzelfsprekend is…
9:00
-
Plannen natuurverbinding Hoorneboeg kleinschaliger
17:58
-
Stichtsche Rugby Football Club lanceert Corona Cup
19 uur geleden
-
Nieuwe aanplant op De Bantam in Maartensdijk
3 dagen geleden
-
Video Burgemeester spreekt over de avondklok
3 dagen geleden