In de winkel aan de Hessenweg is alles corona-proof.
In de winkel aan de Hessenweg is alles corona-proof.

Thuis koken krijgt meer aandacht

Algemeen

door Henk van de Bunt

‘Slagers in de regio hebben weinig te klagen in de corona tijd. Ze krijgen meer klanten over de vloer, hebben een breder en duurder assortiment in de vitrine liggen en zetten dus meer om. De recente sluiting van de horeca doet er nog een schepje bovenop’; aldus kopte NH-nieuws in oktober. Al snel stroomden de reacties op het bericht binnen; ook in deze regio worden daar de nodige kanttekeningen bij geplaatst.

De landelijke vereniging van keurslagers bevestigt de omzetstijging: ‘Gemiddeld krijgt men tussen de 20 en 30 procent meer binnen in de winkel’. ‘Daar hebben we alles op alles gezet om dit corona-proof in te richten en corona-proof naar te werken. Er staat natuurlijk wel tegenover, dat de georganiseerde partijen niet doorgaan en dat het leveren aan de horeca is weggevallen en dat die extra stroom aan klanten naar en in de winkel met alle coronarichtlijnen daarbij ook z’n beperkingen kent’, zegt Bas van Loo van Kwaliteitsslagerij op de Biltse Hessenweg. 

Gedrag
Van Loo: ‘Het begon met een hamsterweek - zonde, omdat er dan producten in de vriezer gingen, die er nu vermoedelijk nog in zitten -. In het begin was het buiten wachten nog een soort van gezellig in de rij staan en kwamen de klanten relaxed binnen. Nu zie je daar langzamerhand toch een begrijpelijke verandering in komen. Ook bemerkten we meer ’nieuwe’ klanten, afkomstig uit de supermarkt, het ‘pingedrag’ veranderde; er wordt nu nog meer gepind dan voorheen. Volgens van Loo zetten zijn klanten wel vaker meer en luxer vlees op tafel; ‘Het thuis-koken krijgt meer aandacht. Zakelijk is dat natuurlijk prachtig.

Echte uitdaging!
Van Loo merkt in zijn winkel nog niet veel van het Sinterklaasfeest. Wel kijkt hij met enige zorg naar de komende decemberperiode met daarin Kerst 2020: ‘Het is normaal al een marathon, maar ik denk dat het dit jaar een échte uitdaging wordt. Wij mogen door corona met minder mensen tegelijk in de winkel werken. En er mogen minder klanten tegelijk in de winkel. Daarom wil ik mijn klanten vragen om hun bestellingen zo vroeg mogelijk door te geven, bij voorkeur per mail of via onze website. Lukt dit niet, dan staan wij natuurlijk ook telefonisch of in de winkel klaar. Ons team zal er alles aan doen om onze klanten in dit bijzondere jaar een fijne kerst te bezorgen’.