Sebastiaan bij de rekentrap waar kinderen bewegend en op speelse wijze rekenen kunnen leren.
Sebastiaan bij de rekentrap waar kinderen bewegend en op speelse wijze rekenen kunnen leren.

Basisschool De Rietakker gaat bewegend leren

Algemeen

door Kees Diepeveen

Bewegen en leren tegelijkertijd; wie wil dat nou niet. De leerlingen en leerkrachten van basisschool De Rietakker in De Bilt staan te springen om hiermee aan de slag te gaan. Bewegend leren in het onderwijs, want kinderen zitten al zo veel in de klas.

Wanneer je het schoolplein oploopt van De Rietakker valt direct de indeling van het schoolplein op. Veel toestellen en attributen om te klimmen en klauteren en te spelen, een panna-veldje en in de bestrating van het schoolplein allemaal lijnen, vakken en patronen. Onderwijs en bewegen worden zo op het schoolplein geïntegreerd. Martin van Veelen directeur van de Stichting Delta waar basisschool De Rietakker onderdeel van uitmaakt vertelt: ‘Kinderen bewegen veel te weinig en zitten te veel. Bewegen is goed en heeft een positieve invloed op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt ook het zelfvertrouwen van leerlingen toe. Vandaar dat wij achter het belang van dit concept staan en hopen dat ook meerdere scholen binnen de Stichting hier geïnteresseerd in raken’. 

Leeropbrengsten
Om uiteindelijk het concept bewegend leren in de hele school aan te kunnen bieden, is een projectgroep samengesteld waar leerkracht van groep 4 Anouk Bloemendal en gymleerkracht Sebastiaan Klok deel van uit maken. Volgens hen een mooie combinatie, omdat bewegend leren gaat over aanbieden van de lessen in een bewegende vorm. De projectgroep zal starten met het vak rekenen om dit meer bewegend aan te gaan bieden. ‘Uit onderzoek is naar voren gekomen, dat wanneer je bewegen combineert met rekenen, je betere leeropbrengsten krijgt’ aldus Anouk. ‘Een voorbeeld hiervan is springend de tafels leren of vanuit een estafettevorm een getallenreeks maken. Voor kinderen is het een andere manier om bezig te zijn met de lesstof. Ze zien het als een spelletje. Buiten zijn, bewegen en ook nog leren is toch een mooie combinatie’.

Uitdaging en structuur
De rekenlesdoelen blijven dus hetzelfde als in de werkboeken, maar dan met bewegen erbij. Sebastiaan: ‘Bewegend leren buiten de klas kan bestaan uit spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden. In de gymlessen passen we het al toe en zijn de kinderen bezig met automatiseren van bijvoorbeeld rekenen. Door de lessen op school te integreren in de gymles ontstaat er voor de kinderen één geheel. Daarnaast hebben we afgelopen zomer het hele schoolplein onder handen genomen en dit zo ingericht dat leerkrachten de lesstof uit het werkboek in een goede organisatie kunnen aanbieden op het schoolplein. Lijnen, vakken en patronen zijn aangebracht om uitdaging en structuur te bieden voor de lesstof die hetzelfde blijft maar dan met beweging erbij. Zo slaan we twee vliegen in één klap. Kinderen zijn gemotiveerd en betrokken’.

Enthousiast
De projectgroep wil bewegend leren mogelijk maken voor de hele school. Daarom is het volgens Anouk mooi dat het hele team betrokken is: ‘Collega leerkrachten zijn enthousiast en willen er ook graag mee aan de slag. Het zou fantastisch zijn als we er naar toe kunnen werken dat we meerdere vakgebieden voor een deel bewegend door de hele school kunnen gaan aanbieden. Kinderen zitten te veel. Er mag meer beweging in het onderwijs komen’.

Rekentrap
Ook binnen de school heeft bewegend leren al een functie en kan door alle groepen al worden gebruikt. De trappen, die begane grond en de 1e verdieping met elkaar verbinden doen dienst als ‘rekentrappen’. Sebastiaan: ’Kinderen worden geholpen door het traplopen, wat gelijk staat aan de stap omhoog of omlaag in de rekensom. Bijvoorbeeld met de tafel van 7 of met het metrisch stelsel, of bij de onderbouw met klokkijken, tweelingsommen en verliefde harten. Zo kunnen de kinderen van zowel de onder- als bovenbouw uitdaging en ondersteuning vinden bij het maken van de lesstof. Het is stiekem een hulpmiddel en er wordt automatisch bewogen’.

Anouk en Sebastiaan hebben geen twijfel dat het concept een succes binnen De Rietakker zal worden en willen ook graag hun collega’s binnen Stichting Delta het concept uitleggen. 


Anouk Bloemendal en Sebastiaan Klok zijn klaar voor de start van het project bewegend leren.