Pianist Wouter Harbers in een prachtig uitgelicht Lichtruim.
Pianist Wouter Harbers in een prachtig uitgelicht Lichtruim.

Harbers maakt muziek toegankelijk

Algemeen

Klassieke muziek toegankelijk maken voor iedereen, dat is, naar eigen zeggen, de missie van pianist Wouter Harbers, die vorige week zondag in een prachtig uitgelichte grote zaal van Het Lichtruim zijn opwachting maakte.

Hij werd sympathiek ingeleid door Ruut te Velthuis, hoofd muziek van het Kunstenhuis, die terecht zei bewust te hebben gekozen voor het laten doorgaan van de muziekpraktijk, tenslotte de levenslijn van de uitvoerende musici, zij het uiteraard met minder mensen in het publiek.

Daarna ontvouwde Harbers een waaier van korte en eenvoudig in het gehoor liggende pianostukjes, die de jonge pianist vaardig introduceerde en van ‘interessante informatie en ludieke feitjes’ voorzag. Waar menig pianist zijn concerten met een paar krachtige nummers begint, koos Harbers voor de altijd gevoelige Nocturne in cis van Chopin, volgens de componist zelf ‘een gekunsteld stukje somberheid.’ 

Aanvankelijk wat aarzelend en zoekend naar de juiste klankbalans, kwam Harbers pas goed op dreef in de bewerkingen van diverse werken van Bach, zoals de merkwaardige Siloti-versie van de prelude in b, die in het origineel eigenlijk al niets te wensen overliet. Schuberts Impromptu in Ges vormde het muzikale hoogtepunt van de middag, waarna Harbers werd beloond met een dankbaar applaus. (Peter Schlamilch)