Logo vierklank.nl
Op het terras begon het hele project; v.l.n.r. Hellen Dil, Maaike Hennekam en Conny Jasperse.
Op het terras begon het hele project; v.l.n.r. Hellen Dil, Maaike Hennekam en Conny Jasperse. (Foto: )

Het Nieuwe Lyceum in Bilthoven gaat helemaal voor ‘agile’

In de week van maandag 21 september organiseerde Agile Amsterdam een congres over leerlingen en hun zelfontplooiing. Om na hun schooltijd kans te maken op een leuke baan, moeten leerlingen voldoen aan allerlei eigentijdse vaardigheden. Met een mooi woord, zij moeten ‘agile’ zijn. En laat Het Nieuwe Lyceum nu net voorloper hierin zijn.

door Walter Eijndhoven

Leerlingen op Het Nieuwe Lyceum (HNL) nemen tijdens de lessen steeds meer het heft in eigen handen en laten initiatief zien tijdens schoollessen. Hoe start ik een project? Wie krijg ik mee voor dat ene project? Wat heb ik daarvoor nodig? Hoe kom ik aan de benodigde informatie? En hoe spreek ik iemand aan op zijn verantwoordelijkheden? Allemaal vragen om een opdracht tot een goed eind te brengen. Dat lukt alleen als je agile bent.

Agile
Het ‘Agile Amsterdam Congres’ besloot Hellen Dil, Maaike Hennekam en Conny Jasperse, drie docenten van HNL, uit te nodigen, om andere scholen in het land te inspireren ook voor ‘agile’ te gaan. De drie docentes weten inmiddels als geen ander wat agile zijn betekent. ‘Als school zijn wij al heel ver op dit gebied’, vertelt Dil. ‘Daarom vonden wij het ook erg leuk om inspirator te mogen zijn tijdens dit evenement’. ‘In haar openingspraatje maakte gastspreker Claire duidelijk wat agile-zijn inhoudt. Iets waar wij als HNL al mee bezig zijn’, vult Hennekam haar collega aan. ‘Het onderwijs in Nederland heeft een ander verhaal nodig, een ander waarom. Daarna volgde de opdracht ‘Formuleer een goed eindproduct waaraan de leerlingen moeten voldoen’’.

Projecten
Het Nieuwe Lyceum heeft inmiddels al vele projecten op haar naam staan. Jasperse: In de Week van de Duurzaamheid in oktober vorig jaar deden wij de aftrap van het driedaagse HNL-Fashion Project, waarbij eerste- en tweedejaarsleerlingen actief aan de slag gingen met de vraag: hoe duurzaam is mijn kleding? Doel van dit project was leerlingen zich te laten ontwikkelen tot duurzame kledingconsumenten en een inspiratiebron te zijn voor anderen’, Dil vult aan: ‘Bij de aftrap ging het erom dat elke leerling wist hoe duurzaam hun meegebrachte kleding is. Welke grondstoffen zijn gebruikt? Hoe is de kleding getransporteerd? En onder welke arbeidsomstandigheden? Vragen die nodig zijn om het agile doel te bereiken’.

HNL heeft nog vele andere projecten. Het Albatrosproject startte met een film over stervende jonge albatrossen, ergens op een eiland, 3.000 kilometer verwijderd van het dichtstbijzijnde vasteland. De vogels stikten in het plastic van onze wegwerpmaatschappij. Hennekam: ‘Het project was uiteindelijk zo succesvol dat wij werden uitgenodigd voor een festival in Portugal. Ons project eindigde op de tweede plaats. Vier scholen wilden graag met ons samenwerken. Uiteindelijk zijn wij een samenwerking aangegaan met een school uit Keminmaa, een Fins dorpje
aan de Botnische Golf’.

Droog
Nog een opdracht was ‘Hoe houden wij de voeten droog’, in deze tijd van klimaatverandering. Met dit project hoopten leerlingen van havo3 en vwo3 hun school en de gemeente in de toekomst rainproof te krijgen en Biltse burgers te informeren waarmee zij bezig zijn op school. Voor deze succesvolle projecten zijn diverse vaardigheden vereist, waaronder samenwerken in multidisciplinaire teams. Samenwerking in een team met collega’s met een verschillende achtergrond is heel belangrijk’, legt Hennekam uit. ‘Op school doen wij veel aan duurzaamheid. Met mijn achtergrond (studie Franse taal) werk ik samen met een docente aardrijkskunde en een biologe. Door samen te werken in een project leren wij van elkaar’.

Scrum
Jasperse: ‘Tijdens een project werken onze leerlingen samen. Scrum, een methode om Agile wendbaar te maken, promoot het zelfsturende team. De leerlingen regelen onderling wie wat wanneer oplevert. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen taak binnen het team. Zo komen zij al doende erachter dat ze van elkaar afhankelijk zijn om een taak te volbrengen en moeten zij elkaar aanspreken op tijdig en juist afronden van een bepaalde actie’. Dil: Wij leren onze leerlingen elkaar te helpen met opdrachten. Als dat goed gaat, kan de docent zijn controle loslaten. Alleen de eindcontrole staat vast. Uiteindelijk wordt de docent een facilitator’.

Meer berichten