Hopelijk kan er later weer ‘gewoon gegymd worden’.
Hopelijk kan er later weer ‘gewoon gegymd worden’.

Corona levert verwarrend schooljaar op

Algemeen

Tot de voorjaarsvakantie van het nu voorbije schooljaar was alles heel gewoon: mooie ontwikkelingen, leuke activiteiten, droevige gebeurtenissen wisselden zich af zoals dat gebruikelijk is. In de voorjaarsvakantie drong het bij een ieder door, dat er iets aan de hand was met een virus, afkomstig uit China dat inmiddels ook in Italië was beland. Kort daarna in Brabant en daarna… we kennen het verhaal.

Martin van Veelen is directeur-bestuurder van Stichting Delta De Bilt voor primair onderwijs. De Stichting is in 2008 ontstaan uit de samenwerking tussen vijf schoolbesturen en beheert en bestuurt tien basisscholen in de gemeente De Bilt. De scholen zijn katholiek, protestants, algemeen christelijk of algemeen bijzonder. Van Veelen vertelt: ‘Op 13 maart berichtte ik de ouders en het personeel dat de scholen gewoon open bleven; ikzelf was hierover verbaasd en het verraste mij niet dat we enkele dagen later met de schooldirecteuren digitaal moesten overleggen, omdat de overheid op die aansluitende zondag toch anders besliste: De scholen gingen vanaf 16 maart voorlopig dicht’. 

Hoe
En daar sta je dan als leerkracht. Hoe ga je er voor zorgen dat de kinderen van jouw klas op een verantwoorde wijze thuisonderwijs krijgen. Hoe regel je het dat je alle kinderen goed in de gaten houdt en dat er geen kinderen tussen wal en schip raken. En hoe vangen we de kinderen op van ouders in de vitale beroepen? En hoe zit het met kinderen in kwetsbare situaties? 

En daar sta je dan als ouder. Hoe ga je thuis regelen dat je kind op een goede manier aan het thuisonderwijs werkt en dat je zelf ook nog eens je eigen werk thuis moet doen en als je nu in een vitaal beroep werkt en wat als je… en wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

En daar sta je dan als kind. Hoe regel je het dat je het werk van school goed doet, de leerkracht en je ouder(s) tevreden houdt en zelf ook nog een leuke kindertijd hebt. Hoe komen de berichten bij je binnen? Wat begrijp je hiervan? Niet meer naar opa en oma, niet meer naar sport, muziek e.d.

Thuis
De periode van het thuisonderwijs duurde tot 11 mei. Martin van Veelen daarover: ‘Ik ben onder de indruk geraakt van de leerkrachten, de ouders en de kinderen. Het overgrote deel heeft het prima gedaan. De leerkrachten hadden met bijna alle kinderen contact, regelden via digitale wegen of soms ietwat ouderwets de lessen naar de kinderen, probeerden de kwetsbare kinderen extra aandacht te geven en leerden door samenwerking met collega’s een heleboel in korte tijd. De ouders deden hun best en raakten steeds meer onder de indruk van het werk van een leerkracht. Natuurlijk waren de verschillen groot, omdat niet iedere thuissituatie hetzelfde is en niet alle kinderen hetzelfde zijn. De meeste kinderen deden braaf hun schoolwerk. Diverse kinderen deden thuis meer dan op school en helaas was er ook een groep waar het thuis niet zo goed ging’.

Verschillen
Het leek erop dat de verschillen tussen kinderen groter waren geworden. Landelijk werd veel gesproken over opgelopen achterstanden, terwijl een cartoon in de Volkskrant ook iets anders aangaf: ‘Meisje tegen haar moeder op weg naar school: Mam, ik ben benieuwd hoe de juf mijn voorsprong gaat wegwerken’.

Daarna volgden enkele weken waarin de kinderen de helft van de tijd naar school gingen en de andere helft wat huiswerk moesten doen. Dan geen thuisonderwijs meer? Nee, de leerkracht gaf in die periode heel intensief les aan de helft van de klas en dat valt niet te combineren met serieus thuisonderwijs verzorgen. Het was een mooie overgangsperiode naar weer ‘gewoon’ naar school vanaf 8 juni.

Ander-halve-meter
Gewoon was het na 8 juni zeker nog niet, want die 1,5 meter afstand en nog meer algemene maatregelen bleven van kracht. Van Veelen: ‘Wat te denken van: een leerkracht heeft wat verkoudheidsklachten. Normaal gewoon naar het werk, nu naar de test en twee dagen thuis blijven… en de klas dan? Ouders mogen de school nog niet in, maar, dat is misschien niet zo heel erg. Ons Delta-kantoor bevindt zich in Het Lichtruim en in datzelfde gebouw krijgen ongeveer 400 kinderen les. Voor de corona-tijd was het om 8.30 uur een drukte van jewelste, want naast die 400 leerlingen zag en hoorde ik ook honderden ouders die hun kinderen naar de klas brachten. Op zich was dat heel gezellig en de afgelopen tientallen jaren zijn we dat heel gewoon gaan vinden: uitgebreid afscheid nemen, nog even kijken wat er in de klas gebeurt, nog even wat aan de leerkracht vragen, nog een keer uitgebreid zwaaien enz. Nu hoor ik rond half negen bijna niet eens dat de school begint. De kinderen komen zelfstandig binnen en de leerkracht is er ook gelijk voor hen en de klas kan snel beginnen’.

Ontwikkelingen
In de afgelopen weken heeft men in de scholen van Delta geconstateerd, dat de gemiddelde leerprestaties gewoon zijn doorgegaan volgens de ontwikkelingslijnen, zoals andere jaren, maar dat de verschillen tussen de leerlingen zijn toegenomen. Van Veelen tenslotte: ‘We hebben ook gezien dat bijna alle kinderen heel flexibel zijn en dat zij de draad weer heel snel hebben opgepakt.

Leren
Van Veelen: ‘Wat kunnen we van die coronaperiode leren en daarmee ons onderwijs verbeteren? Op allerlei niveaus wordt geëvalueerd met deze vraag centraal. Het is wat mij betreft nog te vroeg om echte conclusies te trekken. Wellicht kunnen we over enkele maanden de eerste conclusies trekken. Toch alvast wel iets op persoonlijke titel: ik vind dat we als volwassenen meer van onze kinderen kunnen verwachten dan we voorheen deden. De kinderen hebben ons laten zien dat ze veel zelfstandiger zijn wanneer we hen de kans geven. Gelukkig zijn we op onze scholen medisch gezien niet ernstig getroffen door corona, want dan had ik waarschijnlijk wel anders gepraat. Hopelijk kunnen we na de zomervakantie een gewoon schooljaar gaan beleven. Soms ben ik vol vertrouwen en soms maak ik me toch bezorgd over een tweede golf: meestal iets daartussenin’.

[door Henk van de Bunt]

HvdB Lege Zaal.jpg

Hopelijk kan er later weer ‘gewoon gegymd worden’

GG Wachtende Julianaschool.jpg

Ook bij de Julianaschool ‘leveren’ de meeste ouders hun kinderen buiten af. [foto Guus Geebel]

Ochtendgloren.jpg

Al bij het ochtendgloren vertrouwen ouders hun kinderen aan het team van de Martin Luther Kingschool toe (foto Arjan Dam). 

Buiten blijven.jpg

Afscheid nemen van grote broer of zus is moeilijk, maar gebeurt buiten (foto Arjan Dam). 

Al bij het ochtendgloren vertrouwen ouders hun kinderen aan het team van de Martin Luther Kingschool toe.
Ook bij de Julianaschool ‘leveren’ de meeste ouders hun kinderen buiten af.