Tijdens het Kamp met de kano naar fort Rhijnauwen gepeddeld. Een mooie klassenfoto op de brug over de Kromme Rijn.
Tijdens het Kamp met de kano naar fort Rhijnauwen gepeddeld. Een mooie klassenfoto op de brug over de Kromme Rijn.

Martin Luther Kingschool in Maartensdijk

Algemeen

door Kees Diepeveen

De Martin Luther Kingschool heeft er voor gekozen om in dit artikel de leerlingen van groep 8 aan het woord te laten over hun beleving van de coronaperiode in de laatste maanden van de schooljaar. 

Feline en Tonia vonden het thuisonderwijs eerst een beetje raar, maar na een tijdje begonnen ze er wel aan te wennen: ‘Elke dag kregen we een paar filmpjes van onze juf met uitleg. Als je die had gekeken moest je wat lessen maken op de computer of in de schriften die we op school mochten ophalen. In het begin was het leuk maar na een tijdje werd het minder omdat we onze klasgenoten misten. We gingen ook een paar keer videobellen met onze juf en spraken we erover hoe het thuisonderwijs ging. We vonden het wel fijn dat je je beter kon concentreren en meer op je eigen tempo kon werken. Ook was het fijn dat je zelf mocht kiezen wanneer je een pauze wilde’.

Oplossing

‘Door corona mochten we niet in een grote groep les krijgen’; aldus Britt O en Fay: ‘ Dus hadden we een oplossing bedacht. We splitsten de klas in tweeën. De ene helft van de klas ging dinsdag en donderdag naar school en de andere helft op maandag, woensdag en vrijdag. Het was heel gek, want normaal zitten we met 21 kinderen in de klas. Maar toen zaten we met 10 mensen in de klas. We vonden het niet zo leuk, maar het was wel leuker dan alleen thuis zitten. We misten de andere helft van de klas wel. Het was wel heel leuk dat we de juf weer in persoon konden zien’.

Cito en Middelbare school

Dat de Cito-eindtoets niet doorging vonden Britt K. en Finn A prima; ‘Maar voor kinderen die een hoger niveau wilden was het niet heel fijn, want als de cito wel doorging konden ze beter scoren en daardoor een hoger niveau krijgen. De overgang naar de middelbare school is wel een beetje gek, want tijdens de kennismaking met je nieuwe klas moest je afstand houden van je mentor en je handen desinfecteren. Dit was best wel gek, want normaal als je binnenkwam gaf je een hand aan je mentor maar dit kon nu niet. Wij hebben wel zin in de middelbare school maar het is wel spannend, want je ontmoet allemaal andere mensen’.

Kamp

Julén en Kienan vonden het kamp super leuk. Maar het was dit jaar wel anders: ‘Normaal gesproken slapen we op een kamplocatie in Austerlitz. Dat kon dit jaar niet en daarom sliepen we twee nachten op school. Maar dat maakt het niet minder leuk. We deden hele leuke activiteiten zoals, kanoën, laser-gamen, verstoppertje in school en we hadden een Bonte avond waarbij iedereen uit de klas een optreden deed en we gingen naar Superfun (indoor speeltuin). Dat konden wij doen omdat wij meer geld over hadden omdat we geen kamers hoefden te huren. Onze klas vond kamp dit jaar juist leuker omdat we leukere dingen konden doen. We hadden ook nog een leuke minidisco. We hebben ook op school ontbeten en ook nog eens lekker gebarbecued. Naar onze mening heeft Corona ons kamp niet minder leuk gemaakt’. 

Musical

‘We moesten eerst thuis de musical uitkiezen’ vertellen Lisa en Finn L. enthousiast. ‘Toen hebben we samen het script doorgelezen via Google Hangouts. Ook gingen we thuis de liedjes oefenen en al vast een beetje de tekst. Daarna gingen we met de helft van de klas het decor maken en de musical oefenen. Toen we uiteindelijk met de hele klas mochten ging het een stuk vlotter. We hebben zo heel snel de musical in elkaar weten te zetten. In de musical moesten we ook een vlog doen en dat mochten we in een bus opnemen. We moeten de musical dit jaar wel vaker doen, omdat niet iedereen tegelijkertijd kan komen. Maar dat maakt het niet minder leuk, want nu mogen we hem vaker uitvoeren’.