De leerlingen maken zich op om gedichten te schrijven op 'inspiratieplek': het theehuisje achter Eyckenstein.
De leerlingen maken zich op om gedichten te schrijven op 'inspiratieplek': het theehuisje achter Eyckenstein.

Buitenplaats-project basisschool groep 7

Algemeen

door Rob Klaassen

Buitenplaatsen? Wat zijn dat eigenlijk en wie woonden daar? In de provincie Utrecht staan veel buitenplaatsen. De een nog mooier en groter dan de andere. Vaak pronkend langs de weg of het water. 

In een project van Kunst Centraal (de provinciale organisatie in Utrecht op het gebied van kunst- en cultuureducatie, o.a. voor circa 90% van de scholen in het primair onderwijs) maken de leerlingen kennis met het fenomeen ‘buitenplaats’, met de mooie huizen, riante tuinen en vele bijgebouwen. De leerlingen onderzoeken en bezoeken een buitenplaats in hun eigen gemeente. Ook gaan ze op zoek naar de waarde van deze plek voor hun eigen omgeving en maken een plan voor de toekomst.

Waarde

De leerlingen van groep 7 en 8 bekijken wie er woonden en hoe het leven was op zo’n buitenplaats. Ze leren ze over het leven van (rijke) burgers in de 17de en 18de eeuw, die de zomers doorbrachten in hun riante huizen vol kunst en met een prachtige parktuin. Ze bedenken welke waarde dit culturele erfgoed heeft voor de omgeving en henzelf.

Gedragsregels

Donderdag 25 juni gingen de beide groepen 7 van de Julianaschool in Bilthoven op de fiets naar Eyckenstein in Maartensdijk. Leerlinge Felien Cremer Eindhoven vertelt: ‘Daar stonden de baron en de barones al op ons te wachten. Ze stelden zich aan ons voor en legden ons de gedragsregels uit. Een van de regels was dat we, als we iets wilden zeggen, onze vinger ten hemelen moesten richten en dan zeggen: ‘Pardon Baron’ of ‘Pardon Barones’. 

Flats

Felien vertelt verder: ‘De reden voor ons bezoek was dat de gemeente op het landgoed flats en appartementen wilden bouwen. De baron en barones waren hier heel boos over en wilden aan ons laten zien dat het landgoed heel mooi is met veel natuur en geschiedenis en dat het zonde is om alles ‘plat’ te leggen. We gingen het park bekijken, maar het was ten strengste verboden om op het gras te lopen. Het park zag er prachtig uit. Veel groen en mooie bloemen en grote oude bomen. De baron en barones vertelden ons veel dingen over de geschiedenis en ook veel familiegeheimen. We deden nog een quiz met veel leuke vragen’.

Bijzonderheden 

De baron en barones vertellen, dat de geschiedenis van het landgoed Eyckenstein terug gaat naar het begin van de 17e eeuw. Eerst was het nog een herenboerderij met trapgevels. Geleidelijk is het uitgebouwd tot het huidige Eyckenstein. Sedert 1969 staan het gebouw en het park op de Rijksmonumentenlijst. Het park is 12 ha groot en ligt hoofdzakelijk aan de noordzijde achter het gebouw en is ontworpen door de Nederlandse tuinarchitect Leonard Anthony Springer; het is vormgegeven in de Engelse Landschapstijl. De baron en barones informeren de leerlingen over veel details en achtergronden van het park en spreken nogmaals duidelijk hun afschuw uit over het plan om woningen en flats te bouwen op deze plek. 

Zelf aan de slag

De rondleiding door de baron en de barones in deze prachtige omgeving voerde uiteindelijk naar het theehuisje. Hier was het toegestaan dat iedereen op het gras mocht zitten en lopen. Volgens baron en barones is hier sprake van een bijzonder inspirerende locatie. Veel schilders, dichters en schrijvers hebben op deze plek de inspiratie gekregen om mooie kunstwerken te maken. Felien vertelt daarover: ‘Omdat de omgeving zo mooi is werden vroeger op buitenplaatsen vaak schilders, dichters en schrijvers uitgenodigd, omdat ze op deze plek veel inspiratie kregen. Wij mochten ook bij het theehuisje gaan zitten en daar mochten we gedichten gaan schrijven. Daarna mochten we onze gedichten voordragen. De baron had ook een gedicht geschreven. Het was heel kort. Het ging over een eik’.

Advies

Felien tenslotte: ‘Het was een hele leuke ochtend en de baron en barones maakten ook veel leuke grapjes. De groepen 7 van de Julianaschool adviseren de gemeente hier geen flats of appartementen te bouwen. ‘Eyckenstein for ever’.

Afbeelding
De klas wordt door de baron en barones ontvangen.