Esther van Keulen naast twee werken van gast-exposant Lilian van den Einden: het hartvormige ‘Innerworld’ en het knopentouw ‘Don’t forget.’
Esther van Keulen naast twee werken van gast-exposant Lilian van den Einden: het hartvormige ‘Innerworld’ en het knopentouw ‘Don’t forget.’

Roeren of raken

Algemeen

Dat is het motto van Esther van Keulen, een van de twee eigenaressen van de prachtige galerie van Kunstcollectief ‘Kunst in Bilt,’ gevestigd op de markante tweesprong van de Dorpsstraat en de Burgemeester De Withstraat, en van waaruit je als een scheepskapitein een magnifiek uitzicht hebt over de woelige baren van wat ooit de Steenstraat was geheten, de eerste verharde interlokale weg van Nederland, uit ongeveer 1290.

‘Kunst moet roeren of raken,’ zegt Esther, zelf keramiste, niet alleen geïnspireerd door vormen, kleuren en texturen uit de natuur, maar ook door de alchemie van keramiek en glazuren.

En roeren of raken doen ook de gastexposanten Lilian van den Einden (viltkunst) en Hilde Klomp (sculpturen) die tot en met 23 juli bij Kunst in Bilt te zien zijn. De menselijke gestalte, de houding, vorm en beweging zijn voor Klomp een onuitputtelijke inspiratiebron: zij wil basale intense momenten uitdrukken in beeld.

Het vilten van wol is een eeuwenoud proces, maar Lilian van den Einden voegt ook vezels als zijde, vlas, jute en linnen toe voor meer zeggingskracht. Haar thema’s zijn de innerlijke menselijke roerselen, die ze verwerkt op een abstracte manier, door structuren en vormen uit de natuur te zoeken die passen bij wat ze wil uitdrukken.  (Peter Schlamilch)