Groep 7 vindt het helemaal top om er weer te zijn!
Groep 7 vindt het helemaal top om er weer te zijn!

Wereldwijs weer terug naar normaal

Algemeen

Voor de basisscholen was de periode, dat men geheel of gedeeltelijk gesloten was een bijzondere tijd. Nog steeds zijn er veel coronamaatregelen terug te vinden in en rond de school, maar het ritme kon gelukkig weer opgepakt worden. Inmiddels draait basisschool Wereldwijs sinds 8 juni weer met volledige groepen en op alle dagen van de week.

Welke gevolgen heeft het voor kinderen als het schooljaar zo anders verloopt? Nu iedereen weer op school is, is het tijd om het net op te halen. Is er sprake van achterstanden. Sommige dingen moeten op een andere manier gedaan worden. Heeft het soms misschien ook voordelen? Directeur Annemarie Hoornsman vertelt: ‘De leerkrachten van Wereldwijs hebben inmiddels wel een beeld van de ontwikkeling van de kinderen in de afgelopen tijd. We kijken eerst naar het lezen, schrijven en rekenen. Je ziet dat als ouders de tijd en de mogelijkheden hadden om de kinderen dagelijks te begeleiden bij het thuiswerk, er meestal geen sprake is van achterstanden. Daar waar dat voor de ouders minder goed te doen was, zien we wel dat kinderen nu extra ondersteuning nodig hebben. Met extra handen in de school zorgen we daarvoor. Ook in de periode na de grote vakantie verwachten we nog wel extra instructie te moeten bieden aan wie nog wat moet inlopen. We hebben daar gelukkig de leerkrachten en de middelen voor. We hebben er alle vertrouwen in dat deze corona-tijd geen blijvende achterstanden oplevert voor onze leerlingen’. 

Gedag zeggen
Het was heel bijzonder hoe de kinderen op 11 mei de school weer inkwamen. Heel timide, heel voorzichtig. Dat de halve groep er maar mocht zijn drukte ook de kinderen met de neus op de bijzondere situatie. De tijd met halve groepen zorgde ervoor, dat kinderen wenden aan de maatregelen: het vele handenwassen, ook op school. Dat we niet meer allemaal tegelijk door dezelfde deur lopen, maar met afstand van elkaar de nooduitgangen ook gebruiken. En misschien wel het meest ingrijpende: dat de ouders niet meer meelopen de school in, maar bij het hek gedag zeggen en je weer opwachten.

Rust
Hoornsman vervolgt: ‘Bijzonder om te merken dat het alleen naar binnen komen een andere dynamiek in de school geeft. Kinderen worden zelfstandiger: je eigen tas dragen, je eigen jas ophangen. Omdat er alleen kinderen en leerkrachten op het plein en door de gangen lopen heerst er rust in de school. Dat maakt dat de kinderen ook rustiger de klas inkomen, ontspannen met elkaar een praatje maken en op hun plekje gaan zitten. De kinderen hebben nu meer oog voor elkaar. Iets om over na te denken. We missen de ouders in de school, maar misschien moeten we dat op een andere manier organiseren in de toekomst, met vaste inloopmomenten bijvoorbeeld’.

Digitaal
De corona-tijd bracht ook aan het licht dat niet alle kinderen thuis de beschikking hebben over digitale hulpmiddelen om schoolwerk te maken. Inmiddels heeft men daar met hulp van Stichting Delta en de overheid goede oplossingen voor gevonden. Mocht Wereldwijs ooit weer dicht moeten door een corona-golf dan kan er materiaal in bruikleen meegeven worden aan de kinderen die dat nodig hebben. 

Inmiddels is het 17 juni, de kinderen hebben elkaar en hun ritme weer gevonden in de klas. Hoornsman tenslotte: ‘Of ze daar blij mee zijn? Nou en of! Het samen kunnen delen en spelen is een essentieel onderdeel in een kinderleven, je vaste vrienden in de klas, de dagelijkse routines, het voorlezen van de juf, iedereen is dolgelukkig dat ze er weer zijn met elkaar’. 

[door Henk van de Bunt]

Eindelijk mochten de schaaklessen ook weer doorgaan.
Groep 3 weer heerlijk aan het koor-lezen; hardop lezen met de hele groep.