Het hamstergedrag leidt tot lege vakken.
Het hamstergedrag leidt tot lege vakken. Foto: Henk van de Bunt

Klankbord waarom hamsteren we vooral wc-papier?

Algemeen

Waarom gaan we met z'n allen hamsteren? En waarom verzamelen we vooral wc-papier? In een kort artikel in het AD van afgelopen week legt de Groningse massapsycholoog Hans van de Sande uit, dat mensen graag voorraden aanleggen; ‘Als we merken dat wc-papier de winkels uitvliegt, zijn we bang achter het net te vissen. Dus ontstaat er een hype en koopt iedereen toiletpapier’. 

Van de Sande vergelijkt mensen met eekhoorns: ‘Net als eekhoorns hebben wij de neiging voorraden aan te leggen. We vinden het prettig om voldoende spullen te hebben. Dat doen we bijvoorbeeld met geld in de vorm van een bankrekening en dat doen we nu met belangrijke dagelijkse behoeften, zoals wc-papier. Het is ons instinct. Als we via foto's en filmpjes in de media merken dat er veel van een bepaald product wordt verkocht, willen we dat ook. In ons jargon heet dat de paniek van het verkrijgen’. 

Knokpartij

Er was zelfs een knokpartij bij een supermarkt in Amstelveen vanwege het hamsteren van wc-papier. De politie laat via sociaal media weten dat ze in actie moesten komen vanwege de ruzie. Een klant wilde een grote hoeveelheid wc-papier kopen. Anderen waren het daar niet mee eens en gingen de confrontatie aan. Daarna ontstond de vechtpartij. De politie wist het allemaal te sussen. Er vielen geen gewonden. Ook is er niemand opgepakt.

Gezond verstand

Zijn we aan het doorslaan of is er een reële kans dat we onze billen straks niet meer kunnen afvegen? Het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten, roept klanten in de media in ieder geval op het gezond verstand te gebruiken en op een normale manier boodschappen te doen. Ook het Zweedse Essity, de grootste producent van wc-papier wereldwijd, maant tot kalmte. Het bedrijf is eigenaar van merken zoals Edet, Tork, Lotus, Plenty en Tempo en zag de verkoop van wc-papier verdriedubbelen. De Nederlandse woordvoerder kijkt met verbazing naar de stormloop op wc-papier. ‘Ik snap er zelf eerlijk gezegd geen bal van. Dat mensen levensmiddelen gaan hamsteren is ergens nog wel te begrijpen maar wc-papier, ik zou niet weten waarom. Er is meer dan genoeg voorraad in onze fabrieken’.

Hier

Al die berichten maken een mens nieuwsgierig: ’t Zal toch ook niet hier…? Ik hoor het Pieter Derks bij het radioprogramma De Nieuws BV zich afvragen: 'We doen graag of we een nuchter volkje zijn, maar intussen heeft het halve land dus een geheime stapel wc-rollen in de kelder'. Maar al dat hamsteren in de supermarkt is helemaal geen goed idee, want, zoals Derks het in het radioprogramma pakkend samenvatte: 'Je gaat hamsteren uit angst voor het hamsteren’. Dat is precies wat er mis is met mensen, die hun karretje volsmijten met rollen toiletpapier en blikken voedsel. Als de een begint met hamsteren, kan de ander voor zijn gevoel niet achterblijven, met lege schappen tot gevolg. Waarom doen we dat toch?

Long

In het weekeinde kan ik het niet laten; ik bezoek een paar lokale winkels en kan daardoor m’n eigen vraag ’t Zal toch ook niet hier…? beantwoorden; ‘Ja ook hier in het eigen uit zes kernen bestaande De Bilt zijn ‘speciale vakken’ leeg: die van de chips, die van de speciale (lees goedkope) aanbiedingen en die van het wc-papier. Ik kan nog net een paar pakken comfort bemachtigen; gelukkig wel ‘extra long’. 

Kaalslag in het aanbiedingenvak van de Hoogvliet.