Met muziek vermaken leerkrachten van De Nijepoort hun toehoorders.
Met muziek vermaken leerkrachten van De Nijepoort hun toehoorders.

De Leerkrachten De Nijepoort solidair met zorgsector

Algemeen

door Walter Eijndhoven

Donderdag 30 en vrijdag 31 januari staakte het onderwijzend personeel in het basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs op diverse plaatsen in het land. Naast het onderwijs kampt ook de zorgsector met problemen. Om hen een hart onder de riem te steken, gingen vier leerkrachten van De Nijepoort een handje helpen in Huize Weltevreden in De Bilt.

In tegenstelling tot veel scholen in Nederland, kent de Groenekanse basisschool De Nijepoort nauwelijks uitval van klassen. Wel voelen zij iedere dag de dreiging en ook de extra belasting voor het vaste team wanneer collega's ziek worden. In de media verschijnen steeds meer verhalen over naar huis gestuurde klassen, soms zelfs meerdere tegelijk. Dat dit grote gevolgen heeft voor het onderwijsniveau in Nederland, is duidelijk.

Problemen

Nu, vele stakingen verder, maakt het kabinet een begin met extra investeringen. Deze zijn echter onvoldoende voor het oplossen van de grote, structurele problemen in het onderwijs. Niet alleen moet de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs omhoog, ook voor het toenemende lerarentekort zijn flinke investeringen nodig.

Werkdruk

Tijdens de vorige staking voerde De Nijepoort actie met de kinderen. 'Voor deze staking van twee dagen pakken wij het anders aan', vertelt Michiel van Geel, leerkracht bij De Nijepoort. 'De werkdruk in de verzorgingshuizen is ook erg hoog. Daarom voelen wij ons vandaag solidair met hen'. 'Gisteren waren wij bij de landelijke staking aanwezig en vandaag helpen wij een handje in Huize Weltevreden', vult Jochem Tims zijn collega aan.

Een gedeelte van de middag lazen Jochem en Michiel de bewoners voor uit kinderboeken als 'De Generaal', die zij van school hadden meegenomen, terwijl twee andere leerkrachten de ouderen vermaakten met zang en pianospel.

Twee leerkrachten van De Nijepoort lezen de ouderen voor.