De jeugdloop maakt onderdeel uit van het programma. Er wordt fanatiek gestreden om de winst.
De jeugdloop maakt onderdeel uit van het programma. Er wordt fanatiek gestreden om de winst.

Running De Bilt hoopt op 500 deelnemers

Sport

door Kees Diepeveen

Op 29 maart wordt de vierde editie gelopen van Running De Bilt. Het parcours voert dit jaar door 'oud De Bilt'. Elke inwoner kan mee doen aan de hardloopwedstrijd die een podium biedt aan de jeugd, de plezierloper en de geoefende hardloper. Start en finish is bij Pomp 41 aan de Dorpsweg in De Bilt.

Running De Bilt is opgericht met als doel het organiseren van hardloopwedstrijden in de gemeente De Bilt voor jong en oud. De organisatie hoopt dit jaar de 500 deelnemers te halen en die mee te voeren over het geheel vernieuwd parcours langs de pareltjes van De Bilt; zoals het nieuwe fietstunneltje onder de N237, het sfeervolle oude dorp en via de karakteristieke Kloosterwijk naar het Kloosterpark. Overigens moet de provincie Utrecht nog formeel toestemming geven om van het tunneltje gebruik te mogen maken voor de wedstrijden, maar de organisatie gaat ervan uit dat die toestemming er wel komt.

Bevlogen

Jack van der Walle en Tim Bolink zijn twee bestuursleden van de organisatie. Beiden bevlogen atleten en voormalig inwoners van De Bilt ontmoetten elkaar in 2015 op een trainingskamp van hun atletiekvereniging. Zij vonden het vreemd, dat er in een dorp als De Bilt geen dorpsloop was en gingen aan de slag. Zij zetten een stichting op, verzamelden bestuursleden en organiseerden in 2017 de eerste Running De Bilt. Jack: 'We hadden deze nieuwe route al langer in ons hoofd en wilden het nu waar maken na de aanpassing van het fietstunneltje. Een goede voorbereiding vergt een jaar. We hebben heel goed contact gehad met gemeente De Bilt en de bewonersverenigingen van het Kloosterpark en het Oude Dorp. Dat heeft veel draagvlak gegeven. De bewoners van de wijken werden op de hoogte gehouden met nieuwsbrieven. Zo hebben we bijvoorbeeld afgesproken pas om 11.00 uur te starten na afloop van de kerkdienst. En ruim 30 vrijwilligers zorgen ervoor dat op het parcours alles in goede banen geleid wordt'.

Talent

Tim: 'De wedstrijd is onderverdeeld in een jeugdloop, een 5-km wedstrijdloop & teamloop en een 10-km prestatieloop. De uiterste inschrijftermijn is 25 maart. Via de website kan ingeschreven worden. Wat onze loop onderscheidt van vergelijkbare hardloopevenementen is dat wij jong talent actief ondersteunen door een sterk deelnemersveld op de 5 km te bieden'. Jack vult aan: 'Dat heeft te maken met onze bekendheid in de atletiekwereld. Wij kennen bijna alle atleten uit de nationale top en die weten dat wij een snel parcours hebben waar de nationale toppers goed tegen elkaar kunnen racen. En dat trekt. Maar ook voor de toeschouwers is dat mooi om te zien. We verwachten dit jaar een sterk deelnemersveld aan de 5 kilometer'.

Duurzaamheid

Tim: 'Wij besteden veel aandacht aan duurzaamheid en milieu op en rond de wedstrijd. Zo komt 80% van onze deelnemers uit Utrecht en omgeving, die dus in principe op de fiets kunnen komen. Wij reiken de startnummers los uit en niet in enveloppen. Wij zorgen voor voldoende afvalbakken en Dixies. Waar mogelijk volgen we de richtlijnen van de Milieubarometer Duurzame Evenementen en proberen zo weinig mogelijk belastend te zijn voor het milieu en zo duurzaam mogelijk te werken. We hopen er in alle opzichten op 29 maart een succes van te maken'.

De organisatie is nog op zoek naar vrijwilligers die willen helpen op de dag zelf. Deelnemers kunnen zich aanmelden via www.runningdebilt.nl . Vrijwilligers kunnen zich melden door een mail te sturen naar info@runningdebilt.nl.