Corinne Bunschoten vindt het motto van de Martin Luther Kingschool nog steeds inspirerend: ‘De school waar dromen werkelijkheid worden’.
Corinne Bunschoten vindt het motto van de Martin Luther Kingschool nog steeds inspirerend: ‘De school waar dromen werkelijkheid worden’.

Onderwijs van nu is boeiend

Algemeen

door Marijke Drieenhuizen

Corinne Bunschoten stopt na tweeënveertig jaar verbonden te zijn geweest aan de Martin Luther Kingschool in Maartensdijk. In gesprek met haar ging het niet over het begin en einde van die periode, maar over hoe mooi het onderwijs van nu is.

De Martin Luther Kingschool heeft zich, net als het totale onderwijsveld, ontwikkeld. Van een-pitter ( 1 school - 1 bestuur) is het in 2008 onderdeel uit gaan maken van Stichting Delta; een kleine stichting met tien scholen met tweejaarlijks een studiedag met alle leerkrachten. Er zijn school-overstijgende netwerkengroepen voor ICT, Interne Begeleiders en bijvoorbeeld kleuters. De leerkrachten kennen elkaar en zijn bereid om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en dus buiten hun eigen kaders te kijken en daarvan steeds weer te leren. Corinne: 'Het blijft een boeiend vak, onderwijs'. 

Elk kind wil leren
Kinderen komen tegenwoordig in aanraking met de hele wereld en er gebeurt veel in die wereld. Dat nemen kinderen ook mee naar school en daar moet een school iets mee. Corinne: 'En dat doen scholen. Dat moet, ieder op zijn eigen manier'. Maar kinderen zelf zijn volgens Corinne in essentie niet veranderd: 'Elk kind heeft nog steeds de intrinsieke motivatie om te willen leren. Het is een sociaal dier, dat verbinding zoekt en zich wil ontwikkelen. Als leerkracht heb je de verantwoordelijkheid om de talenten van elke individuele leerling zo volledig mogelijk te benutten en uitdagend onderwijs te bieden. Onderwijs dat kinderen niet slechts voorbereid op een maatschappij, die dan wellicht niet meer bestaat, maar juist leert te functioneren in een veranderende wereld'.

De rol van de school
Corinne: 'Basisgegevens: Bijna alle ouders werken, ouders zijn de opvoeders van hun kinderen en de leerkracht doet er toe. Doordat bijna alle ouders werken is de betrokkenheid van ouders bij school anders, maar in ons geval, zeker niet minder. Dat oudercontact is zeer belangrijk'. De rol van de school is volgens haar wel veranderd. 'De primaire taak van een  school is het nog steeds om kinderen te leren lezen, schrijven, spellen en rekenen. Maar er is meer nodig. Belangrijk is ook het leren in te leven in anderen, het plannen en het beheersen van impulsen. Maar ik ben blij dat er daarnaast weer meer aandacht is voor de niet cognitieve vakken: bewegen, creativiteit en muziek. Als school willen wij een compleet pakket bieden, wij streven er naar om een totaal school te zijn. Een plek waar kinderen een basis ontwikkelen, die een volgende stap - de middelbare school - mogelijk maakt. Een mooi voorbeeld: als kinderen fysiotherapie nodig hebben, kijken wij wat mogelijk is. Voor werkende ouders is het lastig om daar tijd voor vrij te maken. Daarom bieden wij als school, indien nodig, fysiotherapeuten een ruimte aan om kinderen te helpen. Die samenwerking met anderen zoeken wij graag op: pauze-sport van Mens, muziekles van de muziekvereniging Kunst en Genoegen, met de buitenschoolse opvang en bijv. de Dierenweide Maartensdijk'.

Meer kennis
Saamhorigheid is belangrijk: 'Er is veel saamhorigheid bij bestuur, team en ouders. Dat gevoel van verbondenheid heb je nodig om je als school maar ook persoonlijk te kunnen blijven ontwikkelen. Door die onderlinge saamhorigheid kun je kinderen een veilige basis bieden, waarin zij zich maximaal kunnen ontwikkelen'.

Het onderwijs kent vele stromen: 'Wij zijn ons de laatste jaren gaan richten op Boeiend onderwijs. Kennis veroudert  snel: wat we vandaag aanbieden is morgen niet meer van toepassing. Jan Jutten van 'Natuurlijk Leren' biedt handvatten voor het 'nieuwe leren' om zo het onderwijs boeiend te houden voor leerkrachten en leerlingen. Er is ook steeds meer breinkennis. Inspirerend daarbij vind ik Meervoudige intelligentie: niemand is zomaar dom of slim, maar elk kind heeft een mix van minstens acht intelligenties die ontwikkeld kunnen worden'.

Systeem
'Het Systeemdenken biedt een heel nieuwe kijk op onderwijs: niet meer alles opknippen in kleine pakketjes maar samenwerking, creatief denken, communicatie, relaties kunnen zien, deze vaardigheden worden steeds belangrijker. Systeemdenken daar gaan we nog veel over horen'.

In de jeugd van Corinne was er nog geen mobiele telefoon, nu heeft iedereen er één. 'De tijd vliegt en we moeten mee. Onderstaande opmerking heb ik eens gehoord en is mij altijd bijgebleven: Wanneer we vandaag onderwijzen zoals gisteren, beroven we onze kinderen van morgen'.