De Bilthovense kunsthistorica Korine Hazelzet: 'Dit schilderij van Gerard van Honthorst uit 1622 stelt niet de echte wereld voor, maar de Verkeerde Wereld.
De Bilthovense kunsthistorica Korine Hazelzet: 'Dit schilderij van Gerard van Honthorst uit 1622 stelt niet de echte wereld voor, maar de Verkeerde Wereld.

Rembrandt en een berouwvolle verloren zoon

Algemeen

door Henk van de Bunt

Bookstore Day is het jaarlijkse terugkerende feestje waarin het bestaan van de onafhankelijke fysieke boekhandel wordt gevierd. Bij de Bilthovense Boekhandel (Julianalaan 1) doen ze dat op zaterdag 25 mei, waarbij alle lezingen en optredens gratis toegankelijk zijn.

Het programma vermeldt een Lunchlezing met Dolores Thijs (auteur van 'De poolse soldaat'), een lezing van 13.30 tot 15.00 uur 'Verkeerde' kijk op de Utrechtse Caravaggisten' door de Bilthovense kunsthistorica Korine Hazelzet en Bookstore Day wordt afgesloten door niemand minder dan schrijver en journalist Pieter Waterdrinker, die zijn gehoor mee zal nemen naar Rusland. Tussendoor (van 15.00 tot 17.00 uur) bereiden de drie Surinaamse zussen Moreen, Aretha en Martha Waal hun gerechten met soso lobi en vertellen graag over culinaire gebruiken in Suriname.

Bilthovense inbreng
De Bilthovense kunsthistorica Korine Hazelzet vertelt: '
Van december tot 24 maart was in het Centraal Museum de expositie 'Utrecht, Caravaggio en Europa' te zien; Utrechtse schilders als Gerard van Honthorst en Dirck van Baburen trokken, net als tal van andere kunstenaars, naar Rome en lieten zich inspireren door het werk van Michelangelo Merisi Caravaggio (1571-1610). Tegelijkertijd sloten ze aan bij de Nederlandse traditie van de didactiek van de 'verkeerde wereld'. Op deze tentoonstelling waren vooral schilderijen met religieuze onderwerpen te zien. De Utrechtse Caravaggisten hadden echter ook een heel wat minder vrome kant en schilderden veel Vrolijke Gezelschappen. Eén zo'n vrolijk gezelschap van Honthorst staat in mijn lezing centraal. Dit vrolijke gezelschap dat zich aan tafel amuseert blijkt de 'Verloren Zoon uit de Bijbel' voor te stellen: de verloren zoon, die zijn erfdeel verbrast bij de hoeren. De voorkeur voor dit soort onderwerpen hield verband met de Verkeerde Wereld, een manier van onderwijzen waarin het verkeerde lachwekkend werd voorgesteld om te laten zien hoe het niet hoort'.

Rembrandt
'In het Rembrandtjaar eindig ik met Rembrandt. In zijn jeugd schilderde Rembrandt ook nog een vrolijke verloren zoon, met Saskia op schoot in de rol van hoer. Hoe anders is zijn aanpak van het Bijbelse onderwerp in zijn laatste jaren. Rembrandt schildert dan hoe de berouwvolle zoon terugkeert bij zijn vader: het is één van Rembrandts laatste en meest ontroerende schilderijen dat in zijn verstilde, ingetogen sfeer wel het tegendeel is van de barokke pathos en het drama waar de Caravaggisten in uitblonken. Vandaar dat de lezing ook 'Een verkeerde kijk op de Utrechtse Caravaggisten' of 'Waarom wij meer van Rembrandt houden dan van Caravaggio' zou kunnen heten.

Aanmelden (m.n. voor de lunchlezing) kan via info@bilthovenseboekhandel.nl of tel. 030 2281014.