Zondag 5 mei gaf het ensemble Camus Trio een bevrijdingsconcert in Schutsmantel in Bilthoven.
Zondag 5 mei gaf het ensemble Camus Trio een bevrijdingsconcert in Schutsmantel in Bilthoven.

Rebellie en non-conformisme in Schutsmantel

Algemeen Muziek

'De enige wijze om met een onvrije wereld om te gaan is om zelf zo volkomen vrij te worden, dat je hele bestaan een daad van protest is.' Zo sprak de Franse schrijver Albert Camus, die naast Jean-Paul Sartre als een van de leidende figuren van het existentialisme wordt beschouwd. Zijn denken verschilde echter van dat van Sartre waar het de aard van het bestaan betreft: bij Camus staat het lichamelijke centraal, waar Sartre zich meer op het intellectuele bestaan toelegde.

Dat is ook de levenshouding en muzikaliteit die de leden van het Camus-trio, de Spaanse Raquel Garzás (piano), Pau Marquès (cello) en de Schotse Fiona Robertson (viool) bindt: de non-conformistische geest, de rebellie tegen onrechtvaardigheid en tegelijk de absurditeit, vitaliteit, liefde en tederheid van de grote schrijver.

Voor een ademloos luisterend publiek speelden zij afgelopen zondagmiddag in de Schutsmantel een intens, krachtig maar steeds soepel 'bevrijdingsprogramma' van meesterwerken van Haydn tot Mendelssohn, afgesloten met de prachtige Bloemenwals van Tsjaikovski, waarover de componist overigens ooit opmerkte: 'Ik hou van het verhaal van de Notenkraker… niet!'

Het enthousiaste publiek waardeerde de inspanningen van de musici echter ten volle, zozeer zelfs, dat de 105-jarige bewoonster, mevrouw Toos, spontaan verzuchtte: 'Wat een prachtig samenspel, en wat een mooie samenklank!'   (Peter Schlamilch)