Er wordt gebruikgemaakt van bestaande fietsrekken, zoals bij het treinstation in Bilthoven, waar overigens een woud van fietsen en aanbieders is te vinden.
Er wordt gebruikgemaakt van bestaande fietsrekken, zoals bij het treinstation in Bilthoven, waar overigens een woud van fietsen en aanbieders is te vinden.

Proef met 700 deelfietsen

Algemeen

Een kleine 700 oranje deelfietsen van Donkey Republic kleuren sinds kort het straatbeeld in de stad Utrecht. In een proef onderzoekt de gemeente Utrecht samen met de Universiteit Utrecht en Hogeschool Windesheim hoe de deelfiets in Utrecht kan bijdragen aan een 'bereikbare stad'.

De deelfietsen zijn een stap op weg naar een systeem waarbij je je vervoer zelf en op maat kunt regelen via je smartphone. Het praktijkonderzoek van de gemeente, UU en Windesheim is dan ook onderdeel van het landelijke onderzoeksprogramma Smart Cycling Futures. Doel van dit programma is om op een vernieuwende manier fietsgebruik te vergroten. Daarnaast richt het onderzoek zich op het effect van fietsen op de leefbaarheid en bereikbaarheid van Utrecht en omgeving en hoe gedeelde fietsen de mobiliteit in de regio kunnen verbeteren.

De Bilt
Donkey Republic werkt vooralsnog met een netwerk van 'hubs', plekken waar gemiddeld vier tot zes fietsen staan. Er wordt gebruikgemaakt van bestaande fietsrekken in de stad en bij de treinstations in Utrecht, Bunnik, Bilthoven en Zeist. Streven is een netwerk van hubs waarbij gebruikers nooit verder dan 150 meter hoeven te lopen om een fiets te vinden. Hubs zijn virtueel, ze zijn alleen zichtbaar op de app van Donkey Republic. Fietsers huren de fietsen via de app en zetten deze terug in de dichtstbijzijnde hub als ze hun bestemming hebben bereikt.

Vragen c.q. problemen: support@donkeyrepublic.com.