De Raad van Bestuur van NS. V.l.n.r. Bert Groenewegen, Marjan Rintel, Roger van Boxtel en Susi Zijderveld.
De Raad van Bestuur van NS. V.l.n.r. Bert Groenewegen, Marjan Rintel, Roger van Boxtel en Susi Zijderveld.

NS presenteert jaarcijfers in Bilthoven

Algemeen Zakelijk

door Guus Geebel

In de stationshuiskamer op station Bilthoven presenteerde de Raad van Bestuur van NS op 28 februari de jaarcijfers 2018. President-Directeur Roger van Boxtel noemt de operationele resultaten van het bedrijf uitstekend. Punctualiteit en klanttevredenheid scoren hoog. 'Wij hebben in financiële termen een goed jaar achter de rug.'

'Er heeft een vernieuwing van een aantal grote stations plaatsgevonden, maar naast de stations in grote steden is er ook aandacht voor de regionale stations. Daarom zitten we vandaag in Bilthoven. Voor de meeste mensen is Bilthoven een station, voor de inwoners van Bilthoven is het hét station. Stations zijn onlosmakelijk verbonden met onze reizigers. Dertig procent stapt dagelijks in of uit op stations als Boskoop, Boxtel of Bilthoven.' Van Boxtel gaat ook in op de steekpartij op Amsterdam Centraal, het ongeluk met de stint in Oss en het leed dat is ontstaan door het gebruik van Chrome 6 in Tilburg.

Hoge waardering
Directeur Operatie, Marjan Rintel gaat in op de operationele resultaten. 'De reizigerspunctualiteit in 2018 was 92,6%, de kans op een zitplaats in de spits 95,1% en de reizigers gaven met 86% de treinstations een 7 of hoger als waardering. Dat is nog nooit zo hoog geweest. We realiseren ons dat je voor reizigers zo goed bent als hun laatste trein.' Vanaf 15 december stoppen er nieuwe sprinters op station Bilthoven op de lijn Utrecht Zwolle. Er wordt veel geïnvesteerd in veiligheid op stations. Susi Zijderveld is Directeur Risicobeheersing van NS. 'Vorig jaar werd de nieuwe privacywetgeving ingevoerd. Er is in het bedrijf veel aandacht voor een cultuur van openheid en aanspreekbaarheid.' Zijderveld vertelt dat na de grootschalige verbouwing van grote stations de komende vijf jaar 65 miljoen euro wordt besteed aan de aanpak van kleinere stations. Stations zijn een belangrijke ontmoetingsplek voor de reiziger. 'Er is ruimte voor verbetering en dat doen we samen met partners en ProRail.' Station Bilthoven met dagelijks 5000 reizigers werd in 2015 volledig vernieuwd met een modern toegankelijk toilet en een stationshuiskamer met wifi. Het zorgde ervoor dat de waardering voor dit station steeg van 63 % in 2014 naar 90 %.    

Trots
Tjalling Smit is directeur Commercie & Ontwikkeling en verantwoordelijk ontwikkel-, verkoop- en marketingactiviteiten van NS. Het somt de faciliteiten die bij de stations te vinden zijn op, zoals de OV-fiets waarvan er inmiddels 4,2 miljoen zijn. 'Bijna de helft van de reizigers komt met de fiets naar het station.' Voor de betalingswijze van een treinreis zijn verschillende ontwikkelingen in gang gezet. Reizigers die voor een warme drank met een eigen beker komen krijgen 25% korting. 'Hierdoor zijn al 110.000 wegwerpbekers bespaard.' Voor Bert Groenewegen, directeur financiën van NS, is de omgeving rond station Bilthoven bekend. Hij groeide op aan de Spoorlaan en reisde vanaf dit station voor het eerst met de trein. 'Sinds de oplevering van de ondertunneling is het hier veiliger, schoner en prettiger geworden, een voorbeeld voor stations die we gaan verbeteren.' Hij gaat in op de financiële prestaties van NS, ook in het buitenland. NS sluit 2018 financieel af met een omzet van ruim 5,9 miljard euro. Iets minder van de helft hiervan wordt in het buitenland gerealiseerd. Roger van Boxtel benadrukt dat achter de resultaten van NS het gehele personeel van 20.000 mensen iedere dag in touw is om de reiziger een goede reis te bieden. 'Daar zijn we trots op.'

Jaarcijfers 2018 vergeleken met 2017.