Opening van de Designweek@school op de Van Dijckschool.
Opening van de Designweek@school op de Van Dijckschool.

Designweek@school op Van Dijckschool

Algemeen Jeugd

door Walter Eijndhoven

In de week van vijf november vond op de Van Dijckschool in Bilthoven de Designweek@school plaats. Leerlingen van de school leerden van alles op het gebied van programmeren, computational thinking en design thinking. Dankzij deze vaardigheden werken leerlingen aan een duurzame uitdaging, waarmee zij wellicht invloed kunnen hebben op de wereld om hen heen.

'Het is onze missie om zoveel mogelijk scholen een vliegende start te geven bij het opnemen van de 21e eeuwse vaardigheden programmeren, computational thinking en design thinking in het reguliere lesprogramma', vertelt initiatiefnemer Jan Willem Goes, eigenaar van Designweek@school.

Samenwerken
Leerlingen van de Van Dijckschool gingen direct aan de slag met de diverse vaardigheden. 'Gedurende deze vijf dagen moeten leerlingen vanuit een bepaald probleem oplossingen bedenken', vertelt Jitske de Graaff van de Van Dijckschool. 'Door hen te laten samenwerken en met elkaar een oplossing te vinden, hopen wij hen uit te dagen. Aan het eind van de week moeten de leerlingen laten zien wat zij hebben geleerd, welke oplossing zij hebben bedacht en deze presenteren aan ouders en andere belangstellenden'.

Gedurende de hele week waren groepjes leerlingen samen bezig oplossingen te vinden voor diverse problemen. Hoe bouw je een game, hoe bouw je een app of hoe programmeer je een robot? Goes: 'Wij merken dat sommige kinderen heel goed zijn in programmeren. In hun latere leven zijn zij vaak goed in creatief denken. Allemaal vaardigheden waar Nederland in de toekomst, en ook nu al, grote behoefte aan heeft. Daar moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen'.

Presentaties
Aan het eind van de week volgden presentaties van de diverse groepjes leerlingen. Zij hadden verschillende oplossingen bedacht: het maken van een website over verbetering van het milieu met diverse tips, een robot die kinderen aanspreekt als zij rommel achterlaten, een app voor de elektrische auto, vanuit een mindmap werd een app gebouwd over het 'verraden' van hangjongeren die iets weggooien, een app tegen stropen, een vliegende auto voor zakenmensen, een game om kinderen te helpen met het verwijderen van plastic, een game voor een beter vervoer van mensen en een app waarbij mensen alleen dat artikel of die folder kunnen bestellen die zij willen lezen. Jan Willem Goes: 'Al deze apps en games zijn prototyes en nog lang niet af. Waar het om gaat is dat kinderen nadenken over een probleem en zo tot een oplossing komen. Met de juiste kennis, vaardigheden en mindset kunnen kinderen maatschappelijke uitdagingen aan en werken wij aan een duurzame wereld voor iedereen'.

Leerlingen presenteren hun oplossing voor de klas.