Tijdens de duurzaamheidsessie worden de mouwen opgestroopt.
Tijdens de duurzaamheidsessie worden de mouwen opgestroopt.

De Bilt stap voor stap duurzamer

Algemeen

door Walter Eijndhoven

Na het succes van de eerste bijeenkomst in mei, kwamen vijftien vertegenwoordigers van Biltse bedrijven en maatschappelijke organisaties dinsdag 4 september opnieuw bijeen. Om te voorkomen dat de regio Midden-Nederland dichtslibt, slaan 200 bedrijven, allen lid van het regionetwerk U15, de handen ineen om samen tot een oplossing te komen.

Diverse bedrijven en maatschappelijke organisaties nemen reeds hun verantwoording met betrekking tot het dichtslibben van De Bilt. Sweco ontwerpt en ontwikkelt plannen voor duurzame steden in de toekomst, wil in 2035 volledig CO2-vrij zijn en voor 100% meedoen aan de circulaire economie. Daarnaast hebben zij electrische kantoorauto's en stimuleert zij haar werknemers zoveel mogelijk gebruik te maken van het Openbaar Vervoer of met de fiets naar het werk te komen. Zo'n 30 tot 40 werknemers maken al gebruik van deelfietsen om naar hun werk te komen.

Slechte bereikbaarheid
Ook andere bedrijven binnen gemeente De Bilt zijn al hard aan het werk hun werknemers op de fiets te krijgen en/of met de trein te laten reizen. Uitstappen kan op het station in Bilthoven en verder met bus of (OV/campus)bike naar het werk. 'Berg en Bosch kampt met het probleem van slechte bereikbaarheid', vertelt facilitymanager Cindy Thépass. 'Er rijden te weinig bussen tussen station Bilthoven en Berg en Bosch. Als de frequentie omhoog kan, zijn wij al erg geholpen'. RIVM kampt met dezelfde problemen als alle andere bedrijven. In 2021 verhuist zij naar een nieuw pand op Utrecht Science Park (USP), de vroegere Uithof. Hier zijn echter veel minder parkeerplaatsen dan op de huidige locatie. Ander parkeerbeleid in combinatie met andere aantrekkelijke maatregelen is dé manier om van veel auto's af te komen.

Problemen
U15 wil graag iets doen aan al deze problemen. 'Door werkzaamheden in en rond Utrecht, ontstaat een steeds grotere filedruk, met meer uitstoot van CO2 en fijnstof tot gevolg', vertelt Martijn Elting van U15. 'Dankzij onze mobiliteit ontstaat een slechte luchtkwaliteit en beseffen wij ons veel te weinig dat dit gevolgen heeft voor onze gezondheid'. Daarom pleit gemeente De Bilt voor een gezamenlijk optreden om alle problemen het hoofd te bieden. En die problemen zijn groot: tot 2030 groeit de bevolking in de stad Utrecht van 350.000 naar 450.000 en stijgt de filedruk in en rond Utrecht van 38% in 2018 (ten opzichte van 2015) naar 70% in 2030. Positief is de groei van het aantal arbeidsplaatsen, namelijk 50.000 (t.o.v. 2015).

Werk
'Op het gebied van duurzaamheid wacht ons nog veel werk', vertelt burgemeester Potters. 'Natuurlijk doen diverse bedrijven al veel goeds op dit gebied, maar er kan nog meer worden samengewerkt. En daarnaast wordt te weinig gelobbyd. U15 moet hierin meer gaan betekenen'. Ook voorzitter van U15 Mark Pel uit zijn zorgen: 'De provincie Utrecht doet het best goed, kijk naar de uitbreiding van de A-1 en de A-27, maar de grootste uitdaging moet nog komen, namelijk de A-27 bij Amelisweerd en de A-28, en de wegen rond Utrecht Oost naar De Bilt en Zeist. Hiervoor moeten wij samen plannen ontwikkelen'.

Ontwikkelen plannen
Over het ontwikkelen van plannen ging de tweede bijeenkomst van U15, in het pand van RIVM in Bilthoven. Ronald Huijsen van gemeente De Bilt vertelt: 'Rond Utrecht gebeurt heel veel, zoals de bouw van 100.000 extra woningen tot 2040 en de enorme groei van het aantal arbeidsplaatsen. Daarin speelt De Bilt een belangrijke rol. In verband met duurzame mobiliteit staan op station Bilthoven OV-fietsen en campus-bikes gereed voor werknemers. Ook hopen wij dat studenten, die naar USP willen, gebruik maken van onze fietsen en/of de bus. Uiteindelijk moet dit veel opleveren voor de bedrijven in onze regio: kosten reductie (minder brandstof/ reistijd), CO2-reductie, betere bereikbaarheid en een betere vitaliteit'.

Om zoveel mogelijk problemen op te lossen, heeft U15 en partners een Top 3 van uitdagingen gemaakt op het gebied van: bedrijfsvoering, bereikbaarheid (corridor Berg en Bosch naar USP) en de overstap naar andere modaliteiten. Mogelijke oplossingen zijn inmiddels geprioriteerd, in tussentijd worden deze acties uitgewerkt en tijdens de volgende bijeenkomst, medio oktober, gepresenteerd.

Deelfietsen
Op drie plaatsen (in De Bilt en Bilthoven) kan men op een deelfiets stappen. Het idee om deel te nemen aan de USP Campusbike ontstond bij het Bilts Energieberaad, dat zocht naar initiatieven op het gebied van deelmobiliteit. De USP Campusbike past goed bij deze wens. Om de pilot succesvol te laten zijn, is het van belang dat op Openbaar Vervoer knooppunten ook deelfietsen beschikbaar zijn. De gemeente De Bilt werkt hier aan mee door in de openbare ruimte deelfietsen te plaatsen bij treinstation Bilthoven en bushalte tunneltje De Bilt. Bij Sweco staan dergelijke fietsen op het eigen terrein en bij de ingang van Berg en Bosch kan men ook een dergelijke trapper in gebruik nemen. Het doel van de USP Campusbikes is om mensen te stimuleren om voor een korte afstand de fiets te pakken in plaats van de auto of het openbaar vervoer. Je boekt en opent de fiets ter plekke met een app op de telefoon en kan de fiets op meerdere locaties pakken en inleveren.

Ook bij station Bilthoven staan de Campus bikes separaat van de overige fietsen.
De fietsen van Campus bike staan in De Bilt o.a. in de tuin van Biltsteyn.
Er rijden te weinig bussen tussen station Bilthoven en Berg en Bosch, maar fietsen zijn wel beschikbaar.