Groep 1 met (l.a.) Inge Gorris.
Groep 1 met (l.a.) Inge Gorris. Foto: Barbara Oosterwaal

De Zomerschool ook in de vakantie

Algemeen

door Henk van de Bunt

Voor iedereen die moeite met lezen en schrijven heeft óf iemand kent die hier moeite mee heeft is er Taalpunten De Bilt. Dit samenwerkingsverband tussen Mens De Bilt, Steunpunt Vluchtelingen De Bilt en de Bibliotheek Bilthoven biedt hulp en advies aan iedereen die moeite heeft met lezen en of schrijven.

Wanneer scholen hun deuren sluiten voor de zomervakantie, spreken veel van de Nederlands lerende cursisten alleen nog maar hun moedertaal en is hun taalbeheersing nog niet zo goed; vaak ook hebben zij alleen maar buitenlands sprekende buren en kennissen , met wie zij eerder hun moedertaal spreken. Het gevolg is dat de zo moeizaam verworven kennis van het Nederlands weer deels wegzakt.

Zomerschool
Taalpunten De Bilt besloot begin juli de zomerperiode te overbruggen met een Zomerschool, en stelde hiervoor een budget beschikbaar. Er moest snel gehandeld worden om alles rond te krijgen: op 30 juli opende de Zomerschool haar deuren. Gedurende vier weken is er vier ochtenden per week les van 9 tot 12.30 uur. Een hele zit, maar er is gezorgd voor afwisseling in het programma. Bibliotheek Bilthoven heeft twee ruimtes beschikbaar gesteld: in het computerlokaal werken de cursisten zelfstandig aan de uitbreiding van hun woordenschat, aan de uitspraak en aan het leren van standaardzinnetjes. Klassenassistent Karin Zakko is daar aanwezig om iedereen aan het werk te helpen en te houden. In de Sterrenkamer geeft een docent les. De cursisten wisselen na 45 minuten van lokaal. Zo hebben ze om beurten les.

Vluchtelingen
Ondanks de korte voorbereiding is het toch gelukt om 20 cursisten te vinden: 9 beginners en 11 enigszins gevorderden. De meeste cursisten zijn vluchtelingen, en er doen ook twee jonge vrouwen mee die hier voor werk of studie zijn. Coördinator is Barbara Oosterwaal. Enkele taalcoaches (van de ruim 90) hebben een opleiding als docent, en twee van hen wilden graag lesgeven in de Zomerschool. 'Het geeft veel voldoening om de cursisten een stapje verder te helpen, ze zijn heel gemotiveerd', vertellen docenten Inge Gorris en Maurice van Lieshout. Barbara vult aan: 'Een van de cursisten zit al te wachten als ik de deur open doe om meteen achter de computer te kunnen kruipen, zo heeft ze een kwartier extra tijd.' Karin Zakko: 'Een aantal cursisten heeft mij verteld dat ze op de Zomerschool meer leren dan in een heel jaar op school'.

Moedertaal
'Werken met beginners die alleen hun moedertaal spreken is niet eenvoudig. Hoe leg je uit wat ze moeten doen? Gelukkig kan onze klasse-assistent de instructies in het Arabisch geven. De cursisten kunnen wel al de letters van ons alfabet schrijven. Lastig is dat het Arabisch geen hoofdletters kent en dat de beginners de Nederlandse hoofdletters nog niet kennen. Dat is wel nodig, aangezien op het toetsenbord alleen maar hoofdletters staan. Je realiseert je dat pas als je ziet hoe sommige cursisten naar de juiste letter zitten te zoeken. Maar het went snel …..'

Maanman
De cursisten werken met de methode Pen!, gemaakt door Barbara. Per les wordt hier de juiste uitspraak van woordjes met een bepaalde klinker aangeleerd. Zo leren zij bijvoorbeeld het verschil tussen korte en lange klinkers (man is iets anders dan maan), en onze moeilijke tweeklanken (keuken/ kuiken). In de zelfstudie werken ze met de door Toon Gerritsen gebouwde website van Pen! die zo'n 2000 oefeningen telt. Natuurlijk wordt er aanvullend materiaal gebruikt dat te vinden is in de Mediatheek van Steunpunt Vluchtelingen.

Een nieuwe taal leren is voor velen een lastig proces, en cursisten zijn blij als ze hulp krijgen van een taalcoach die het op school geleerde met ze kan oefenen, of extra dingen kan aanleren. Taalpunten en Steunpunt Vluchtelingen hebben regelmatig nieuwe taalcoaches nodig. Er is begeleiding, materiaal en een serie trainingen om nieuwe taalcoaches te helpen. Meer informatie op: www.steunpuntvluchtelingendebilt.nl en op www.taalpuntendebilt.nl.

Zomerschool groep 2.