Voorbeeld van een praktijkles Inburgeringscursus. Op de fiets naar de ijssalon. Ahmad Sawaghi staat hier 2e van rechts.
Voorbeeld van een praktijkles Inburgeringscursus. Op de fiets naar de ijssalon. Ahmad Sawaghi staat hier 2e van rechts.

Juf Erica Kuus volgt haar hart

Algemeen Algemeen

door Kees Diepeveen

De Martin Luther Kingschool in Maartensdijk heeft aan het einde van dit schooljaar afscheid genomen van Erica Kuus die een bijzondere zwaai maakt in haar leven. Na 22 jaar in het reguliere basisonderwijs gewerkt te hebben gaat zij zich nu richten op taalonderwijs voor vluchtelingen in een eigen bedrijf en het geven va bijlessen aan Nederlandse kinderen.

Liefst 17 jaar heeft Erica Kuus op de Martin Luther Kingschool in alle groepen, zowel in de onder- als bovenbouw, lesgegeven. Als gevolg van een operatieve ingreep na ernstige stemproblemen kreeg zij het advies om te stoppen met lesgeven. Gelukkig kon zij op de Martin Luther Kingschool worden ingezet op Interne Begeleidingstaken. Dat heeft zij drie jaar gedaan en daarna nog 2 jaar Remedial Teaching op de maandag: 'Het is best wel moeilijk om dit allemaal los te laten en de sleutel in te leveren' aldus Erica. 'Ik heb enorm fijn gewerkt en heel veel meegemaakt. Ik ga de Martin Luther Kingschool zeker missen'.

Taallessen
Nu gaat Erica zich heel gemotiveerd richten op het ondersteunen van vluchtelingen door het geven van taallessen en bijlessen met haar eigen bedrijf. Zij heeft ook nog enkele maanden vrijwilligerswerk gedaan bij de Stichting Present in Apeldoorn om mensen op weg te helpen in Nederland en een maatje te zijn die hen de gewoonten en gebruiken in ons land bijbrengt. Erica:' Het is allemaal begonnen in 2015 toen er 600 vluchtelingen in Apeldoorn geplaatst werden. Ik woonde toen al in Ugchelen (gemeente Apeldoorn) en werd vanuit de kerk benaderd of ik samen met vrienden vier Syrische mannen taallessen wilde geven. Dat heb ik gedaan. Dat was leuk en ging heel goed. Toen werden deze mannen overgeplaatst naar een opvang in Oss. Daar hadden ze het helemaal niet naar hun zin. Eén van de mannen was Ahmad Sawaghi, en die vroeg of hij een weekend mocht komen logeren. Dat hebben we een aantal keren gedaan. Maar na het weekend ging hij altijd met lood in zijn schoenen weer terug'.

Inburgering
Erica vervolgt: 'Dat heeft ons aan het denken gezet en we hebben toen als gezin besloten om Ahmad in huis te nemen. Het COA stond dit toe op basis van een logeerregeling. Dat heeft negen maanden geduurd. Erica: 'Toen zijn we gaan beseften hoe belangrijk het is voor een vluchteling in een vreemd land om hulp bij de inburgering te krijgen. In zijn woonplaats Aleppo was hij pizzabakker. We zijn erin geslaagd hem aan het werk te krijgen in zijn vakgebied. Dat heeft hem enorm geholpen om hier zijn draai te vinden en veel sneller de taal te leren. Inmiddels heeft gezinshereniging plaatsgevonden en ondersteunen wij zijn gezin Sawaghi, dat hier in de buurt woont. Een lang verhaal om aan te geven hoe ik voor het geven van taallessen gemotiveerd ben geraakt. Inmiddels was mij gevraagd door de directeur van de inburgeringscursus van Ahmed om professioneel taallessen te gaan geven'.

Arabisch
Het geven van taallessen kan Erica doen op basis van haar opleiding en ervaring in het basisonderwijs. Ook gaat zij de opleiding volgen NT2: Taalles doceren. Erica: 'Ik start hiermee in september. Inmiddels ben ik ook begonnen met het leren van Arabisch. Dat is ontzettend moeilijk, maar het kan mij helpen in mijn werk en je ervaart hoe het is om een hele moeilijke taal een beetje onder de knie te krijgen. Ik heb een keuze gemaakt voor een onzeker bestaan als zelfstandig ondernemer maar ben uiterst gemotiveerd en ga er vol voor'.

De families Kuus en Sawaghi.