Afbeelding

'Een meisje verscheurd tussen twee werelden'

Algemeen Jeugd

Zo kondigde Theaterschool Masquerade de voorstelling 'Alice de musical' aan, de slotpresentatie van de (pre-)productieklas Musical die afgelopen weekeinde in het Lichtruim werden opgevoerd. Een vrolijke mengeling van zang, dans en gesproken woord in een uiterst minimalistisch decor, hetgeen ruimschoots gecompenseerd werd door de uitbundige kostuums en een geraffineerd lichtplan.

Het valt niet mee om van 'Alice in Wonderland' een echte jongerenvoorstelling van te maken: door de vele absurdistische gebeurtenissen en surrealistische dialogen over taal, etiquette, identiteit, logica en het verschil tussen 'zin' en 'onzin' lijkt het eerder een modern sprookje voor volwassenen dan een kinderboek.

Toch slaagde regisseur Rick Schellinkhout er niet alleen in de kinderen allemaal goed aan bod te laten komen, maar ook om er een consistent verhaal van te maken waarin naast Alice vooral de felle hartenkoningin en de pittige, brutale muis prima rollen neerzetten. Hoogtepunt van de voorstelling vormde het slotgevecht, in slow-motion, tussen goed en kwaad, want helaas: ook in deze sprookjeswereld konden de mensen het weer niet laten elkaar voortdurend dwars te zitten.      (Peter Schlamilch)