Na meer dan veertig jaar werken, neemt Ton van den Dungen afscheid van 'zijn' school.
Na meer dan veertig jaar werken, neemt Ton van den Dungen afscheid van 'zijn' school.

Afscheid leraar Ton van den Dungen

Algemeen Algemeen

door Walter Eijndhoven

Donderdag 31 mei nemen collega's en leerlingen afscheid van teamleider Ton van den Dungen, na een arbeidzaam leven van meer dan veertig jaar aan de Aeres mavo in Bilthoven. Per 1 juni legt hij zijn taken neer om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen.

Zijn hele leven heeft Ton van den Dungen in het onderwijs gezeten, in het begin als leraar Nederlands en de laatste jaren ook als teamleider. 'Ik ben in 1953 in Tiel geboren en al snel naar Culemborg verhuisd', vertelt Van den Dungen. 'Tot mijn twaalfde jaar zat ik op een Rooms-Katholieke jongensschool en daarna vervolgde ik mijn opleiding aan de Mulo (B), ging vervolgens naar de Havo en behaalde daarna nog mijn onderwijsaktes Nederlands MO A en MO B', vervolgt Van den Dungen. Later, terwijl hij al werkte, ging Van den Dungen naar de Universiteit Utrecht, om Nederlandse taal en letteren te studeren.

Gedichten
Van den Dungen was altijd al geïnteresseerd in een baan in het onderwijs. Toen hij van een medestudent hoorde dat de Aeres mavo ( toen: ONS) een leraar Nederlands zocht, besloot hij direct te solliciteren. Van den Dungen: 'In het begin gaf ik alleen Nederlands, maar ik wilde ook graag lesgeven in andere vakken, dus besloot ik mijn 2e graads onderwijsakten Biologie en Verzorging te gaan halen, bij de toenmalige Stichting Opleiding Leraren (SOL)'. Ondanks al deze vakken ging de grootste interesse van Van den Dungen toch uit naar de Nederlandse taal. 'Ik heb altijd een grote liefde gehad voor gedichten. Op school kon ik mijn ei daarin goed kwijt. Wat wil een dichter vertellen? Waarom schrijft hij dit gedicht? Vragen die ik vaak stelde aan de leerlingen. Iedereen legt een gedicht op z'n eigen wijze uit. Je kunt niet elk gedicht begrijpen, maar ik laat een leerling er wel met een open mind naar kijken'.

In de jaren '90 werd Van den Dungen coördinator, om vervolgens door te stromen naar de functie van teamleider. Door het vele werk, kreeg hij minder tijd om lessen te geven. 'In mijn nieuwe functie kreeg ik te maken met organisatiewerk. Daar zat uiteindelijk zoveel tijd in, dat ik gewoon minder toekwam aan lesgeven'.

Veranderingen
Van den Dungen kijkt terug op een mooie tijd op 'zijn' school. 'In mijn begintijd als leraar had onze school 500 leerlingen, nu hebben wij er zo'n 250 op school zitten', vertelt Van den Dungen. 'De tijden zijn wel erg veranderd. Ouders en leerlingen zijn veel mondiger geworden. Het is goed om naar hen te luisteren. Wat ik wel jammer vind, is dat veel leerlingen te hoog worden ingeschaald. Veel ouders denken dat hun kinderen Havo of VWO-niveau aankunnen. Vaak blijkt dat niet het geval en worden zij teruggezet naar een VMBO- of Mavoschool. Waarom kunnen kinderen niet beginnen op de Mavo, om vervolgens door te stromen naar Havo of MBO? Wel ben ik voorstander om lessen aan te bieden op verschillende niveaus, bijvoorbeeld Engels of wiskunde op Havo-niveau en de rest van de vakken op Mavo-niveau. Waarschijnlijk zullen nog veel meer veranderingen plaatsvinden, binnen het onderwijs, maar daarmee hoef ik mij vanaf 1 juni niet meer bezig te houden'.

Vervelen hoeft Van den Dungen zich niet. Nu hij het rustiger krijgt kan hij zich storten op zijn tuin, het huishouden en zijn kleinkinderen.