Tijdens de sloop van het de oude aansluiting Bilthoven was er de mogelijkheid om te komen kijken bij de werkzaamheden.
Tijdens de sloop van het de oude aansluiting Bilthoven was er de mogelijkheid om te komen kijken bij de werkzaamheden. Foto: Henk van de Bunt

Twee weekenden stil op A27

Algemeen Algemeen

Dit en komend weekeinde werkt aannemerscombinatie 3Angle aan de laatste grote klus op de A27 (en A1). Over het gehele traject wordt een nieuwe laag dubbellaags stiller asfalt aangebracht. Een veelomvattende klus, waarbij alle tijd en menskracht optimaal benut moest worden.

Johan de Ruiter, realisatieleider verhardingen bij 3Angle vertelt voor aanvang van de werkzaamheden: 'In de asfaltweekenden gaan we van het wegdek weer een gladde 'deken' maken. Dit gebeurt in een zogenoemde asfalttrein. Dat wil zeggen dat alle handelingen nauw op elkaar aansluiten. Van frezen en het reinigen van het bestaande wegdek tot de productie en verwerking van het dubbellaags asfalt. Eerst frezen we de oude bovenste laag van het asfalt af. Dit asfalt wordt direct afgevoerd met vrachtwagens. Tegelijkertijd wordt het bestaande wegdek gereinigd en voorzien van een kleeflaag om het nieuwe asfalt op aan te brengen. Daarna starten we met het aanbrengen van de nieuwe lagen asfalt: met 2 of 3 asfalt-spreidmachines naast elkaar om de onderlaag aan te brengen op het gefreesde asfalt. Daarna wordt de deklaag direct daarachteraan met 4 asfaltmachines over de gehele breedte van de weg 'warm tegen warm' aangebracht. Zo wordt de deklaag in een geheel aangebracht zonder naad. Maar dan zijn we er nog niet. De signalering, markeringen en voegen voor de viaducten moeten dan tot slot ook nog worden aangebracht'.

24 uur
Johan: 'In korte tijd moeten we veel verschillende stappen zetten. Dat vraagt volledige inzet van ons en al onze onderaannemers. We werken in zo'n weekend met 250 personen aan de weg. Daarnaast zetten we al onze asfalt-spreidmachines in en draaien er meerdere asfaltcentrales op volle toeren. Om een indruk te geven: we kunnen maximaal 240 meter per uur asfalteren, voor 6 kilometer ben je dus 24 uur bezig.' Er mag niks uitlopen of misgaan. Voor ons spannende weekenden dus.'

Minder onderhoud
Maar waarom asfalteren jullie zo'n groot stuk dan in één keer? Johan: 'Ja, je zou denken: sluit gewoon een rijstrook per keer af. Maar voor de kwaliteit van het asfalt is het beter om het in één stuk aan te brengen. Door asfalt warm tegen warm aan te brengen, is minder onderhoud nodig en gaat de asfaltdeklaag langer mee. Minder onderhoud betekent ook minder hinder voor de weggebruiker. En, niet geheel onbelangrijk, is het voor ons veiliger en sneller werken wanneer de weg volledig afgesloten is.'

Ovonde
Tijdens dit weekend werden de dekken van de oude aansluiting Bilthoven gesloopt. Tevens werd de nieuwe situatie van de aansluiting Bilthoven gerealiseerd. Hiervoor werden de huidige toe- en afritten gefreesd en opnieuw geasfalteerd, zodat deze aansluiten op de nieuwe situatie. Daarnaast werden de verkeersregelinstallaties aangebracht. Op het eind van het weekend werd de nieuwe belijning aangebracht.

Klaar
Is de verbreding van de A27/A1 daarna klaar? Johan: 'Je kunt zeggen dat dit de laatste grote aanpassingen zijn. Wel moeten we voor oplevering nog diverse werkzaamheden verrichten. Denk aan bermen inzaaien en bomen aanplanten, de laatste geluidsschermen plaatsen, markeringen aanbrengen en natuurlijk het bouwterrein opruimen.'                      (Jorinka Vos)

Zaterdag werd het oude viaduct bij Bilthoven gesloopt en vernieuwd en ditzelfde gebeurde in Hilversum.
De A27 was dit weekend in beide richtingen afgesloten tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes. Vanuit Bilthoven liep het 'dood'op de N234.
Onder tropische omstandigheden moest alles goed nat gehouden worden.