De klus (aan de westzijde van het viaduct) is geklaard.
De klus (aan de westzijde van het viaduct) is geklaard.

Viaduct Hollandsche Rading verbreed

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Dinsdagnacht 13 februari zijn zes prefab betonnen liggers aan de oostzijde van het viaduct Egelshoek in Hollandsche Rading op zijn plek gehesen. Het viaduct over de Vuurse Dreef moet worden verbreed om de verbreding van de A27 te kunnen realiseren.

De directe omgeving was uitgenodigd om de hijswerkzaamheden van dichtbij te komen bekijken. Hiervoor was een kijkplek ingericht op de hoek van de Vuurse Dreef met de Spoorlaan. Vanaf de kijkplek kon je goed zien hoe met een grote kraan vanaf de Spoorlaan de grote betonnen dekelementen in een keer heel precies op de steunen van het viaduct werden gehesen.

Voordelen
Het werken met prefab heeft een aantal voordelen ten opzichte van het dek op de locatie zelf in beton te storten. Tim Viets, realisatieleider Constructies van 3Angle vertelde er meer over: 'Tijdens de bouw van de steunpunten worden de prefab liggers in een fabriek gemaakt. Hierdoor bespaart men veel tijd op de bouwplaats. In ongeveer 1 uur kunnen hijskranen een prefab ligger op zijn plaats hijsen. De prefab liggers komen kant en klaar aan op de locatie. Als de dekken op het werk gestort moeten worden, moeten alle materialen los geleverd worden (o.a. houten platen voor bekisting, alle wapening, al het beton, etc.). Ook moet de aannemer dan een grote ondersteuning bouwen. Dit zou voor veel meer transport en hinder zorgen. De prefab liggers worden in een gecontroleerde omgeving gebouwd. Dit zorgt voor een hoge kwaliteit, omdat de bouw niet wordt beïnvloed door bijvoorbeeld weersomstandigheden en de prefab liggers hijst men 's nachts op hun plek. Er is dan minder verkeer en daarom minder hinderlijk voor de weggebruiker. Werken met prefab liggers zorgt voor een veiligere bouwomgeving. Er wordt minder op hoogte gewerkt, de werkzaamheden duren minder lang en de prefab liggers worden in een veiligere omgeving gebouwd'.

Even sterk
'Een groot aantal van de prefab liggers die 3Angle gebruikt, zijn geen standaard betonnen elementen. De verbrede viaducten moeten namelijk hun originele uitstraling behouden, aldus Viets. 'De viaducten zijn op dit moment 'dun' in vergelijking met andere viaducten. Hiermee bedoelen we dat de onderkant van het viaduct tot aan bovenkant van het viaduct smal is. De prefab liggers die we gebruiken, zijn daarom ook dunne constructies.' Om dezelfde krachten te kunnen dragen als een dikker element zit er veel wapening in de prefab liggers. De meeste prefab liggers zijn 20 à 25 m lang en zo'n 1,5 m breed. De langste 30 meter is en dat is met zijn 80 ton aan gewicht ook de zwaarste.

Laatste liggers
Van 14 op 15 februari en van 15 op 16 februari werden de laatste prefab betonnen liggers van het project aan de westzijde van het viaduct Egelshoek in Hollandsche Rading geplaatst. Deze prefab liggers werden vanaf de A27 geplaatst met 2 grote kranen die om 19.00 uur werden opgebouwd. Vanaf middernacht werden de liggers op hun plek gehesen. Tijdens het hijsen werden er enkele verkeerstops op de Vuurse Dreef ingesteld met een duur van maximaal 20 minuten.

De buren in Hollandsche Rading kijken geïnteresseerd toe.