Logo vierklank.nl
De oprit bij Utrecht.
De oprit bij Utrecht.
Algemeen

Dorpsraad pleit voor beter omleiden

door Henk van de Bunt

In de Vierklank van vorige week stond een klein artikel: 'Afsluiting A27. Van vrijdag 24 november 20.30 uur tot zaterdag 25 november 9.00 uur is de weg tussen Utrecht-noord en knooppunt Eemnes in beide richtingen afgesloten. En op de site van RWS stond: 'RWS en de bouwer 3Angle doen er alles aan om het onderliggende wegennet niet extra te belasten, daarom worden weggebruikers omgeleid over Amersfoort, de A28 en A1. De omleiding staat ter plekke aangegeven met borden'.

Dezelfde info werd gemeld op de site van de ANWB, het AD en alle verkeersapps gaven aan: die A27 moet je niet nemen. Anno 2017 kijken en rijden automobilisten gewoon op hun TomTom/app en die apparaten pakken de volgende kortste route (niks A1 of A28) maar de provinciale weg N417, pal naast de A27. Alleen betreft het op veel plekken, een binnen de bebouwde kom gelegen weg, waar 50 kilometer gereden moet worden. Dus helemaal geen provinciale weg.

Later
Een dag later horen we de ervaring op en van dat 'onderliggende wegennet': Volgens Tonny Groen, lid van de dorpsraad Groenekan, namens bewoners aanspreekpunt RWS voor de A27 en bewoner van de koningin Wilhelminaweg, de parallelweg aan de A27: 'Het verkeer van de A27 had zich letterlijk verplaatst van achter mijn huis naar voor mijn huis op de KW weg en het was gevaarlijk en een enorme bak herrie. De hele vrijdagnacht en zaterdagochtend tot 12.00 uur denderden grote vrachtauto's en personenauto's over de smalle 2 baans KW-weg, aan beide zijden. Je kon je erf niet af, want ze rijden heel hard en in colonne. De herrie in de nacht en ochtend was verschrikkelijk en het was ook angstig, grote koplampen in het donker denderden voorbij, terwijl je je hondje op een smal strookje groen langs de weg loopt uit te laten of probeert met je auto van het erf af te komen Datzelfde gebeurde ook in Maartensdijk en Hollandsche Rading'.

Elders
In Groenekan is de N417 eigenlijk gewoon de Koningin Wilhelminaweg en een gemeentelijke weg waarbij het onderhoud valt onder de gemeente de Bilt. De weg is niet berekend op snelverkeer maar je kunt er goed doorrijden want er liggen nauwelijks drempels en dat gebeurt dan ook en is levensgevaarlijk'. Tonny heeft veel begrip voor de werkzaamheden, ze is al jaren bij de voorbereidingen betrokken en heeft namens bewoners onderhandeld met gemeente en provincie over extra schermen. Tonny: 'Maar was deze complete afsluiting van de A27 aan beide zijden echt nodig? Er werden los van elkaar werkzaamheden verricht. Als bij Bilthoven, de daar in aanbouw zijnde, complete nieuwe kruising op haar plek getild moet worden, dan kan het niet anders, maar dit ging om asfaltwerkzaamheden en matrixborden.

Dat belooft wat voor de komende jaren en ook de volgende weekenden waar weer (gedeeltelijke) afsluitingen staan gepland. Want de A27 ligt tot december 2018 open en daarna komt er het project Ring Utrecht en dan gaat de boel weer op de schop tot 2023'.

Monitor
Wat Tonny niet begrijpt is dat het verkeer op de KW weg niet gemonitord wordt tijdens dit soort afsluitingen, dat er geen snelheidscontrole is en dat er geen daadwerkelijke maatregelen worden genomen om de extra overlast tijdens deze verbredingen de komende jaren tegen te gaan. Tonny 'Een voorbeeld: Bij de oprit naar de snelweg A27 bij Utrecht Noord staat een verkeersbord met de tijden van vertraging . Gevolg: mensen nemen daar bij bosjes de N417, want het verschil zonder vertraging is slechts 3 minuten (volgens de app.) Dan denk je: leven die beleidsmakers wel in 2017, denken ze echt dat automobilisten een advies volgen van omrijden via de A1 of A28 , wie hou je voor de gek? Pas wanneer je wat doet aan handhaving, snelheidsbeperking, inrichting en benaming (het is geen provinciale weg) van het onderliggende wegennet maken automobilisten andere keuzes. Misschien moet je in dit soort nachten ook een kleine opbreking op de KW weg aangeven zodat apps worden misleidt. Geld kan worden besteed aan handhaving, snelheid-beperkende maatregelen, inrichting, juiste benaming van het onderliggende wegennet.

Begroting
Als de begroting van de gemeente de Bilt het onderhoud van haar dorpswegen niet kan dragen zou een bijdrage van RWS logisch zijn, immers onze weg wordt kapot gereden door nationaal en internationaal verkeer. De Koningin Wilhelminaweg krijgt pas, volgens de planning van de gemeente de Bilt, in 2020 nieuw asfalt, en of ze wordt heringericht is maar de vraag. In correspondentie met de ambtenaar van de gemeente De Bilt is haar duidelijk gemaakt, dat de gemeente de verwachting heeft dat na alle werkzaamheden (2023) het verkeer op de KW weg zal afnemen. Tot die tijd moeten de bewoners het gewoon doen met hoe het nu is: slecht asfalt (dat veel herrie maakt) niet tot nauwelijks verkeers-remmende maatregelen en een weg die in apps aangegeven staat als provinciale weg.

1 reactie
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=vierklank.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>