Henk van Gend en Rob Klaassen aan het einde van de tuin van een perceel aan de westzijde van de Spoorlaan. Het geluidsscherm aan de oostzijde van de A27 zal verplaatst worden tot het piketpaaltje. Over de stand van het nieuwe scherm is (opnieuw) een dispuut ontstaan.
Henk van Gend en Rob Klaassen aan het einde van de tuin van een perceel aan de westzijde van de Spoorlaan. Het geluidsscherm aan de oostzijde van de A27 zal verplaatst worden tot het piketpaaltje. Over de stand van het nieuwe scherm is (opnieuw) een dispuut ontstaan.

Inwoners van Hollandsche Rading laten weer van zich horen

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Onderstaaand het begin van een artikel van de hand van de uit Hollandsche Rading afkomstige Henk van Gend en Rob Klaassen van december 2005 in St. Maerten, het blad van de Historische vereniging Maartensdijk.

Grommend rukken de bulldozers de laatste bomen uit de grond en halveren daarmee de tuinen van de woningen aan de Spoorlaan in Hollandsche Rading en de Oranjelaan in Groenekan. Wekenlang smeulen de, in de brand gestoken hoog opgetaste stapels bomen nog na. Daar waar eens koeien hun trek door het weiland maakten, zullen met veel lawaai voertuigen door het landschap gaan razen. De Spoorlaan verliest zijn naamsbetekenis en de huizen van de drie kernen aan de Oostzijde van de N417 verliezen hun geluidsluwe zijde. De gemeentelijke bouwgrond en de woningen zijn, zonder enige compensatie, miljoenen guldens in waarde gedaald. In 1972 wordt de weg, zonder geluidwerende voorzieningen, geopend. In het Maartensdijkse zal het nooit meer stil zijn, de lucht verontreinigd, de fauna verstoord en nooit meer donker. Dit alles heeft bewoners in beweging gezet. Een succesvol burgerinitiatief werd geboren.

Opnieuw treffen wij de auteurs; juist nu de problematiek van de (aanstaande) overlast van de A27 actueler is dan ooit bij de inmiddels al ver gerealiseerde uitbreiding van deze al weer 45 jaar oude 'snelweg'. Uitvoering van de plannen met de weg van Rijkswaterstaat, die bewoners, wonend langs de weg en vooral die van Hollandsche Rading opnieuw tot in de vezels heeft gemotiveerd.

Kritiek
Henk van Gend en Rob Klaassen zijn vanaf de jaren '70 van de vorige eeuw druk doende geweest om een goede geluidsafscherming te verkrijgen langs de A27. Recent hebben zij zware kritiek geuit op het feit dat het nieuwe geluidscherm aan de oostzijde van de A27 in Hollandsche Rading een reflecterend scherm wordt. De achterkant van dit scherm, dus aan de bewonerszijde, wordt niet-reflecterend uitgevoerd. Het verweer van Rijkswaterstaat is, dat dit scherm onder een hoek van 20 graden achter-overhellend wordt uitgevoerd en dat zo de reflectie van het geluid naar boven wordt geleid. Volgens Van Gend en Klaassen zal dat gaan leiden tot extra geluidhinder, omdat wanneer het geluid naar boven wordt geleid dit, al naar gelang temperatuur en windrichting, hoe dan ook bij de omwonenden terecht komt. Een goed niet-reflecterend scherm neemt circa 80% van de geluidsenergie weg en zet dit om in warmte. Het is daarom het meest effectief om die energie van het geluid te laten verdwijnen. Beiden pleiten er daarom voor om het scherm om te draaien, zodat aan de wegkant het niet-reflecterend deel van het scherm komt.

Onduidelijk
RWS omschrijft het scherm als volgt: 'De lengte van het nieuwe geluidscherm Hollandsche Rading Oost is 1.100 meter lang. Over een lengte van 1.000 meter is het scherm straks zes meter hoog. De laatste 100 meter, ten noorden van het viaduct Vuurse Dreef krijgt een hoogte van vijf meter. Het scherm wordt tweezijdig begroeid en absorberend uitgevoerd. De onderste vier meter van het geluidscherm is dicht uitgevoerd en de bovenste twee meter transparant'. Rob Klaassen: 'Hierdoor wordt de situatie alleen nog maar meer onduidelijk. Zowel naar mij tijdens de informatieavond van 4 oktober jl., als naar Henk van Gend tijdens een besloten bijeenkomst op 21 november is er door vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat gezegd dat het scherm aan de oostkant van Hollandsche Rading uit reflecterend materiaal zou worden opgetrokken en dat de achterkant van dit scherm aan de oostkant uit niet-reflecterend materiaal zou bestaan'. Henk van Gend: 'In het tracé-besluit A27 uit 2015 wordt absorberend materiaal genoemd aan beide zijden bij het scherm aan de westzijde en geluidsabsorberend uitgevoerd aan de bewonerszijde aan de Oostzijde. Dus geluidabsorberend materiaal wordt gebruikt aan beide zijden van het scherm aan de westkant en alleen aan de bewonerszijde aan de oostkant. Bij het gebruik van absorberend materiaal wordt dus de geluidsenergie voor circa 80% teniet gedaan. We vinden in diverse teksten van Rijkswaterstaat dat een (reflecterend) scherm met een hellingshoek van 20 graden achterover 'geluidsabsorberend werkt'. Dat is wat Rijkswaterstaat bedoeld met 'absorberend uitgevoerd'. Er is dus niets veranderd in de opstelling van Rijkswaterstaat en wordt er gewoon een reflecterend scherm onder een hoek van 20 graden geplaatst. Dit wordt door Rijkswaterstaat een absorberend uitgevoerd scherm genoemd. Dit is een voorbeeld van verhullend taalgebruik'.

Wensen
Rob en Henk: 'Wij willen dat Rijkswaterstaat op zeer korte termijn naar Hollandsche Rading komt en hier tekst en uitleg geeft over wat zij precies willen en wat zij voor hebben om geen niet-reflecterend scherm aan de weg-kant van de oostzijde van de A27 te plaatsen. Er is grote behoefte aan duidelijke, eerlijke informatie. Aan wat Rijkswaterstaat wil, namelijk een niet-reflecterend scherm aan de bewonerskant aan de oostkant van de A27, heeft niemand wat. Draai het scherm om. Op die manier is er een meer reële kans op een effectieve geluidwering in Hollandsche Rading'.