Met deze actie hoopt de politie op een betere communicatie met de burger.
Met deze actie hoopt de politie op een betere communicatie met de burger.

Wervingstruck Mobiele Media Lab op Planetenbaan

Algemeen Algemeen

door Walter Eijndhoven

Vrijdag 24 november stond de 17 meter grote wervingstruck van de politie-eenheid De Bilt tussen 9.00 uur en 15.00 uur op de markt aan het Planetenplein in Bilthoven. Burgers konden in gesprek gaan met de wijkagenten en hen het hemd van het lijf vragen over veiligheid in de wijk, Whatsapp buurtgroepen en over communicatie tussen politie en burger.

Met dit innovatieve Mobile Media Lab (MML) test de politie, op een laagdrempelige manier, haar comminicatiemiddelen. Door in verbinding te staan met en te luisteren naar burgers en vervolgens deze communicatiemiddelen te verbeteren, probeert het politiekorps, samen met medewerkers en burgers, van Nederland een veiliger land te maken.

Politie App
'Wij maken gebruik van diverse interne en externe communicatiemiddelen', vertelt Hans Gies, wijkagent binnen gemeente De Bilt. 'Communicatie is voor ons een belangrijk middel om onderling, als politiekorps, met elkaar in contact te blijven. Hiervoor hebben wij diverse middelen tot onze beschikking, zoals intranet, ons personeelsblad en diverse campagnes', vervolgt Gies. Maar ook naar de burger is communicatie belangrijk. Via de Politie App, Politie.nl en een folderlijn hopen Gies en collega's de burger meer te betrekken bij het werk van de politie.

Verkeersexamen
Niet iedere agent is bezig met social media. 'Ik ben geen fan van Twitter of van Instagram. Gelukkig heb ik daar jongere collega's voor. Eén van onze medewerkers twittert iedere dag een bericht naar zijn volgers, zoiets als 'Goedemorgen mensen, het is weer een fijne dag om aan het werk te gaan', en dat doet hij elke dag. Op deze manier hopen wij een brug te slaan tussen politie en burger. Helaas wordt de politie niet door iedereen gezien als beste vriend. 'Soms moeten wij inderdaad optreden. Niet iedereen is daar misschien even blij mee, maar degene die overlast ervaart, is blij met onze komst. Een belangrijk item voor de politie is de verkeersveiligheid. Vooral fietsers overtreden vaak verkeersregels. Gies: 'laat ik hiervan een goed voorbeeld geven. Jonge fietsers houden zich vaak aan alle verkeersregels, tot aan het verkeersexamen. Als zij dat papiertje eenmaal op zak hebben, storen zij zich niet meer zo aan al die regeltjes, maar zij vergeten dat een automobilist hen niet zo snel ziet in het donker, zonder licht. Pas als zij een eigen auto hebben, komen zij erachter dat zonder fietslicht rijden heel gevaarlijk is'.

Digitale enquête
Al jaren krijgt de politie hulp en advies van burgerpanels. Dat gebeurt op politiebureaus of in wijkcentra. Gelukkig heeft de politie nu ook de wervingstruck zodat de agenten overal in Nederland onderzoeken kunnen uitvoeren. In deze truck is het voor de burger mogelijk een digitale enquête in te vullen over de bereikbaarheid van de politie in het algemeen, maar ook specifiek op wijkniveau. Wijkagenten van gemeente De Bilt gingen in gesprek met de burger, voornamelijk op het gebied van gebruik en bereikbaarheid van social media. Gies: 'De politie wil met de inzet van het Mobiele Media Lab de burger motiveren om actief deel te nemen aan Facebook, Burgernet en Whatsapp buurtgroepen om op die manier de burger snel en effectief te kunnen bereiken. Ons doel is pas bereikt als meer burgers zich aanmelden voor de door de politie gebruikte social media'.