De situatie voor de verplaatsing van de weghelften.
De situatie voor de verplaatsing van de weghelften.

Spectaculaire verschuiving

Algemeen Algemeen

Afgelopen maand werkte Rijkswaterstaat aan het viaduct over de A27 bij Bilthoven en schoof twee wegdekken van in totaal 30 meter uit elkaar. Deze werkzaamheden vonden plaats om ervoor te zorgen dat weggebruikers gebruik kunnen blijven maken van het viaduct.

Persvoorlichtster Melanie Mulder vertelt: 'De werkzaamheden vonden in de nacht van 14 op 15 en van 20 op 21 oktober plaats. Het zuidelijke dek schoof 10 meter op richting Utrecht, het noordelijke wegdek 20 meter richting Hilversum. Zo ontstaat er tussen de geschoven wegdekken ruimte om het nieuwe viaduct te bouwen'.

Slimme oplossing
Het komt niet vaak voor dat voor een tijdelijke oplossing zulke zware constructies worden verplaatst. Meestal gebeurt dit alleen bij nieuw te bouwen constructies; bijvoorbeeld om een nieuw viaductdek op zijn plaats te schuiven, onder een weg of spoorweg. Robert van den Dijssel, omgevingsmanager bij 3Angle, vertelt waarom 3Angle in deze situatie juist voor deze oplossing koos: 'Met deze manier van werken veroorzaken we zo min mogelijk hinder voor de weggebruikers en de omgeving. Nu kan het regionale verkeer (N234) het viaduct blijven gebruiken terwijl wij werken aan de bouw van het nieuwe viaduct. Dit voorkomt dat weggebruikers voor langere tijd moeten omrijden. Bovendien kunnen we met deze oplossing onze werkzaamheden voor het nieuwe viaduct zoveel mogelijk overdag uitvoeren. Daarmee beperken we de geluidhinder voor de omgeving'.

Het nieuwe viaduct
Volgens een onderzoek, dat Rijkswaterstaat liet uitvoeren, is de huidige ovonde (ovale rotonde) niet toekomstbestendig. Van den Dijssel hierover: 'De ovonde veranderen we daarom in een kruispunt met verkeerslichten en camera's. Hiermee is het verkeer beter te monitoren en te regelen vanuit de verkeerscentrale. Naar verwachting is het nieuwe viaduct in mei 2018 gereed. Tot die tijd rijden weggebruikers over de verschoven wegdekken en kunnen ze de toe- en afritten naar de A27 blijven gebruiken. Als het viaduct klaar is, worden de verschoven wegdekken afgebroken'.

Het zuidelijke dek is 10 meter richting Utrecht opgeschoven, het noordelijke wegdek 20 meter richting Hilversum.