Philipp van der Zeeuw aan het werk in zijn atelier.
Philipp van der Zeeuw aan het werk in zijn atelier.

Philipp van der Zeeuw maakt kunstwerk voor De Vierstee

Algemeen Kunst & Cultuur

Door Marijke Drieenhuizen

De renovatie van de Vierstee in Maartensdijk geeft veel mensen energie om zich voor deze accommodatie en de activiteiten die daar plaats vinden in te zetten. Zo ook de Maartensdijkse keramist Philipp van der Zeeuw. Hij is bezig om een uniek keramiek kunstwerk te maken dat op de muur bij de vijver voor de Vierstee geplaatst gaat worden. Het kunstwerk begint steeds meer vorm te krijgen. Als kunstenaar wil hij graag vertellen waar hij mee bezig is en hoe het zo is gekomen.

Philipp van der Zeeuw praat graag over nu maar ook over vroeger, over hoe hij op de Kunstacademie kwam, hoe hij zijn ambitie promootte door aan te bieden kunstwerken te maken, over zijn Jazzkelder aan de Oude Gracht, het Boekenbal met steeds weer zijn goed doorleefde en flamboyante leven. Duidelijk was dat het niet een kort gesprek zou worden. 'Ik vind De Vierstee een erg belangrijke voorziening voor Maartensdijk en alle Maartensdijkse clubs en was het dan ook helemaal mee eens dat hij gerenoveerd ging worden. Aan de renovatie en het opnieuw ontwikkelen van De Vierstee wilde ik dan ook graag mijn steentje bijdragen. En hoe kan een keramist dat beter doen dan een kunstwerk te maken'.

Enthousiast
'Omdat ik niet zo goed wist hoe ik dit moest aanpakken heb ik contact gezocht met Edwin Plug, de voorzitter van Stichting Vierstee 2.0. Samen met hem heb ik mijn idee om een kunstwerk te ontwikkelen besproken. Hij was direct enthousiast en samen zijn we op zoek gegaan naar een mooie plek in het gebouw. Een goede plek in het gebouw om een groot werk mooi uit te laten komen konden we niet vinden. Op een gegeven moment kwam Edwin met het idee om te kijken of ik niet wat zou kunnen maken voor op de muur bij de vijver voor De Vierstee. Lang heb ik over dit idee nagedacht. Een kunstwerk op een openbare buitenmuur is namelijk best lastig om te maken. Niet alleen technisch heb je dan een uitdaging, want de klei moet wel bij extreme temperaturen goed blijven, maar ook over de invulling moet je heel goed nadenken. Vanaf een grotere afstand moet ook duidelijk zijn wat het verbeeldt. Het denkproces over hoe we het kunstwerk op deze muur vorm zouden gaan geven heeft dan ook wel even geduurd'.

Uitwerking
'Maar ik houd van uitdagingen en de inspirerende ideeën ben ik gaan uitwerken. Eerst via tekeningen op ware grootte op plastic vellen. Eigenlijk was iedereen, die ik deze tekeningen liet zien enthousiast. Vanuit de tekeningen ben ik later in klei gaan werken. De functies van De Vierstee die ik in keramiek aan het uitwerken ben zijn: sport, bibliotheek, drama en muziek. Behalve deze thema's moest er ook duidelijk beweging in zitten. Beweging en 3D bij dat idee ben ik dichtbij gebleven. Ik heb eerst de voorstellingen gemaakt die op de plateaus komen, daarna heb ik in een mal de verschillende plateaus gemaakt. Na het bakken, dat sowieso vier dagen kost, voeg ik het geheel samen en ga ik beginnen met het inkleuren van de afbeeldingen met speciale verf. Het hele proces duurt per plateau meerdere weken en is intensief. Niet alleen het fysiek bewerken van de klei en het bakproces kost veel energie, maar ook het denkproces dat er aan vooraf gaat. Maar ik groei in zo'n proces, geniet er van en ben blij met de enthousiaste reacties'. Het is nog niet duidelijk wanneer het kunstwerk klaar is'.

Onthulling
Het is duidelijk dat het kunstwerk niet op tijd klaar is voor de opening. Philipp van de Zeeuw sluit ons gesprek af met de welgemeende woorden: 'Een kunstenaar opjagen is nooit goed. Ik moet mijn fantasie de ruimte kunnen geven en tijd past niet in dat plaatje'. Over dat tijdstip zal later worden gecommuniceerd.