Vrijwilligster Milja legt van alles uit over de moestuin.
Vrijwilligster Milja legt van alles uit over de moestuin.

Leerlingen bezoeken landgoed Vollenhoven

Algemeen Jeugd

door Walter Eijndhoven

In het teken van het Monumenten Scholenproject bezochten leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisscholen uit gemeente De Bilt op woensdag 6 en vrijdag 8 september Landgoed Vollenhoven in De Bilt. Wethouder Madeleine Bakker-Smit bezocht dit 130 hectare grote landgoed met de eerste groep leerlingen van de Julianaschool uit Bilthoven.

Het scholenproject is een bijzondere manier om monumentenzorg en cultureel erfgoed bij kinderen onder de aandacht te brengen. Vaak zijn zij zelfs zo enthousiast dat zij ook op Open Monumentendag een bezoek willen brengen aan een museum, een molen of een andere monument. Tussen woensdag 6 september en vrijdag 8 september bezochten zij drie locaties: Boerderij Maartenshoeve, Museum Vredegoed en Landgoed Vollenhoven.

Vragenlijst
Woensdag 6 september gaf wethouder Madeleine Bakker-Smit het startsein op Vollenhoven. Dit jaar deden 12 groepen mee, van negen verschillende Biltse scholen. Na een korte inleiding maakten de kinderen op een interactieve manier kennis met de geschiedenis van het gebouw en de directe omgeving. Diverse vrijwilligers begeleidden de leerlingen en vroegen hen het hemd van het lijf over het koetshuis, het woonhuis, de ijskelder en de moestuin. 'Wij hebben voor ieder onderdeel een vragenlijst gemaakt voor de kids, in de hoop hen te informeren over het vroegere leven op het huis en de geschiedenis daarvan, maar deze kinderen weten bijna alle vragen goed te beantwoorden. Heel bijzonder. Het lijkt wel of zij zich echt hebben verdiept in de geschiedenis van het huis, of zij zijn zo slim', vertelt Arjen van Heeringen, vrijwilliger bij het koetshuis. Hij vervolgt: 'Deze ochtend kan weleens heel snel voorbij zijn. Wij dachten voor elke groep een half uurtje nodig te hebben, maar volgens mij is een kwartiertje meer dan genoeg'.

Weetjes
Alle leerlingen werden meegenomen in de geschiedenis van het huis. Na een korte les over het leven op het landhuis en wie daar allemaal woonden en werkten, kregen de diverse groepen leerlingen vragen als: waarom wilden de bewoners van het huis in de zomer op Landgoed Vollenhoven wonen? (en niet in Amsterdam, waar zij de rest van het jaar werkten?), welke vervoersmiddelen waren er in die tijd?, wat is een roef? (een kajuit op een trekschuit), wat is een karos? (een koets). Ook over de ijskelder en de moestuin werden diverse vragen gesteld: waarom staat een muur om de moestuin? (antwoord: op deze manier blijft warmte hangen in de tuin, de tweede reden is dat de vroegere bewoners de arbeiders in de tuin niet wilden zien). Via al deze weetjes kwamen de basisscholieren veel te weten over het leven in en om het landhuis.

Arjen van Heeringen vertelt hoe het er in het koetshuis toegaat