Peter Schlamilch tijdens zijn tweede kamer-opera-productie.
Peter Schlamilch tijdens zijn tweede kamer-opera-productie. Foto: Reyn Schuurman

Spectaculaire Carmen in Lichtruim

Algemeen Muziek

door Henk van de Bunt

De opera Carmen van Georges Bizet heeft vanaf de première in 1875 een onophoudelijke populariteit genoten en afgelopen zaterdag werd duidelijk waarom: pakkende melodieën, zoals de Habanera en de Toreador-aria, afwisselende scènes (kroegen, arena's en gebergten) en dan het verhaal: een soldaat wordt tegen beter weten in smoorverliefd op een zigeunermeisje waarvan hij weet dat ze hem zal ruïneren. Hij ziet in zijn gekmakende jaloezie uiteindelijk geen andere uitweg dan haar te vermoorden.

Na de succesvolle productie van vorig jaar leidde de ervaren Bilthovense dirigent Peter Schlamilch zijn tweede kamer-opera-productie in Het Lichtruim. Een klein instrumentaal ensemble en solisten van de International Belcanto Academy volgden de afgelopen weken een masterclass waarbij ze zich onder leiding van een zanger, een regisseuse en de genoemde dirigent hebben bekwaamd in het opera-vak, uiteraard aan de hand van Carmen.

Aanstekelijk
Hoogtepunten vormden de vurige tenor Roberto Abate (de jaloerse Don José), mezzo Margrét Brynjars als de verleidelijke maar oh zo ongrijpbare Carmen en Rosemary Carlton-Willis, die met haar aangrijpende sopraan diep tot in de ziel wist door te dringen.
Aangevuld met de aanstekelijke flamencodans van het Biltse Casa Flamenca een vlotte en gepassioneerde voorstelling die door iemand uit het ruim opgekomen publiek als volgt werd samengevat: 'Ik wist niet dat opera zó leuk kon zijn!'