Maar liefst ca. 70 leerlingen uit groep 7 en 8 van de Julianaschool uit Bilthoven volgen ademloos de bezielende gastlessen van gastdocent en oudgediende Ignaas de Jong.
Maar liefst ca. 70 leerlingen uit groep 7 en 8 van de Julianaschool uit Bilthoven volgen ademloos de bezielende gastlessen van gastdocent en oudgediende Ignaas de Jong.

Schoolklassen in ban van Kunst

Algemeen Jeugd

door Walter Eijndhoven

Tussen maandag 22 mei en dinsdag 13 juni brengen liefst veertig schoolklassen uit de gemeente De Bilt een bezoek aan Jits' atelier en nemen zij een kijkje in de keuken van de kunstenaar. Zelf gaan de leerlingen ook aan de slag op school, om zo meer kennis op te doen voor hun kunstzinnige vorming.

Kunst vormt een absoluut rode draad door het leven van beeldend kunstenaar Tibo van de Zand, zoon van de bekende Biltse kunstenaar Jits Bakker. Al vanaf zijn zevende jaar is hij volkomen bezeten van kunst en staat alles in het teken hiervan, dag en nacht. Behalve door zijn opgedane kennis aan de Hogeschool voor de Kunsten heeft hij veel opgestoken van zijn vader. 'Ik ben eigenlijk nooit van zijn zijde geweken tijdens de vele kunstreizen die wij samen hebben gemaakt', vertelt Tibo. 'Niet geheel verrassend dus dat ik besloot mij hier later volledig op toe te leggen', vervolgt hij. 'Nog iedere dag werk ik aan uiteenlopende opdrachten in het inmiddels legendarische atelier 'De Kooi' in De Bilt. Ook beheer ik het gehele erfgoed van mijn vader als (trotse) voorzitter van de Stichting Jitse Bakker Collectie'. In het atelier van zijn vader schildert hij voornamelijk Nederlands en Spaans natuurschoon, de romantiek van steden, alsook de schoonheid van mensen. Zijn stijl wordt vaak omschreven als abstract expressionistisch en fauvistisch, met enthousiast kleurgebruik en dynamische streken.

Veertig klassen
Om deze grote liefde voor de kunst over te brengen op jongeren, vertelt Tibo graag over schilderen en beeldhouwen en vertelt hij alles over het leven van de in 2014 overleden kunstenaar Jits Bakker. Tot en met dinsdag 13 juni zijn leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen dan ook van harte welkom in het atelier. 'Veertig klassen uit De Bilt krijgen gedurende drie weken een rondleiding door het atelier, een excursie in het beeldenpark, zien zij filmpjes van Jits Bakker en vertellen wij alles wat de leerlingen willen weten', vertelt Ton van der Linden, één van de begeleiders. 'Het is voor het eerst dat alle scholen een lespakket krijgen, voor hun kunstzinnige vorming. Via internet kunnen leerlingen velerlei onderwerpen opzoeken en hopen wij dat zij meer openstaan voor alles wat met kunst van doen heeft', vervolgt Van der Linden.

Werken
Tibo hoopt dat met dit project meer jongeren nadenken over wat kunst is en inhoudt en hoe het is om kunstenaar te zijn. Tibo: 'Velen denken dat een kunstenaar maar iets doet en een rustig leven leidt, maar ik kan je verzekeren, dat is echt niet zo. Ook voor hen is het keihard werken'. In het project maken de leerlingen kennis met kunstenaar Jits Bakker. Hij werkte ruim 40 jaar als veelzijdig kunstenaar en maakte grote successen mee. Zo kreeg hij belangrijke opdrachten uit zowel binnen- als buitenland. Zijn beelden zijn op diverse plekken in Europa en de Verenigde Staten te vinden. Uit zijn nalatenschap zijn aspecten uitgelicht die interessant en leerzaam zijn voor leerlingen uit groep 7/8, verwerkt in een viertal lessen.

Lessen
Zo krijgen de leerlingen inzicht in wat het beroep 'kunstenaar' inhoudt en voor Jits betekende, doen ze kennis op van de technische en de esthetische kanten van zijn werk, en bezoeken ze zijn atelier. Ook onderzoeken de leerlingen hun eigen smaak als het gaat over het onderwerp 'mensbeeld'. In een filmpje vertelt zoon Tibo over het leven, het werk en de passie voor het kunstenaarschap van zijn vader.

In een andere les doen de leerlingen in tweetallen een zoekopdracht op de computer. Deze opdracht bestaat uit 3 interactieve 360 graden-foto's van Beeldenpark Beerschoten, waarin links opgenomen zijn naar filmpjes, foto's, een animatie en korte teksten. De leerlingen krijgen een rondleiding door het atelier van de kunstenaar, waar zijn sporen nog overal zichtbaar zijn. In de naast het atelier gelegen tuin kiezen ze een mensbeeld uit om na te tekenen; een voorbereiding op de laatste les, waarin de leerlingen in stappen leren hoe een mensbeeld wordt opgezet in was. Jits gebruikte regelmatig was om beelden te maken. De leerlingen onderzoeken hun eigen smaak/handschrift in de keuze van het onderwerp en de afwerking van hun beeld.