Maarten van Dijk aan het werk in zijn fietsenwerkplaats.
Maarten van Dijk aan het werk in zijn fietsenwerkplaats.

Maarten van Dijk repareert al meer dan 50 jaar fietsen

Algemeen Algemeen

Door Kees Diepeveen

Hele generaties Maartensdijkers laten of lieten hun fiets repareren door Maarten van Dijk. Dat is ook niet vreemd wanneer je 50 jaar als fietsenmaker werkzaam bent geweest in de fietsenwerkplaats aan de Gruttolaan.

'Als 13 jarig Mulo-leerling hielp ik al bij de fietsenmaker, Daar is mijn passie voor het vak begonnen' aldus Maarten van Dijk. Ik ben nu 76, kun je nagaan hoelang ik al in de fietsen zit'. En hij vervolgt: 'Vanaf 1962 heb ik bij diverse bedrijven gewerkt. o.a. bij Van der Heijden in Maartensdijk, die een werkplaats had aan de achterzijde van de huidige garage van Woudenberg. Daarna als chef monteur bij een fietsenzaak in Hilversum. Omdat ik toen al in Maartensdijk woonde kreeg ik een auto om fietsen die gerepareerd moesten worden mee naar Hilversum te nemen en gerepareerd mee terug. Zo moest ik ook naar Huizen om fietsen te halen en weer terug te brengen. Dat heb ik tot 1967 gedaan. Toen ben ik een eigen zaak begonnen aan de Gruttolaan. Omdat ik al in Maartensdijk woonde kon ik mee loten voor een hoekwoning die ik uiteindelijk ook gekregen heb. Dat deze woning wat meer ruimte had dan een middenwoning was voor mijn bedrijf erg gunstig'.

Elektrische fiets
Dat er inmiddels veel veranderd is in de rijwielbranche is duidelijk. Vooral de opmars van de elektrische fiets heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 'Daar ben ik niet in meegegaan' zegt Maarten 'er waren te veel verschillende merken en dus ook onderdelen. Bovendien vraagt het repareren van een elektrische fiets ander gereedschap en ook elektronica. Je moest cursussen volgen en via bijscholing de ontwikkelingen bijhouden. Daar heb ik niet voor gekozen. Bovendien had ik ook nog een baan als keuken-assistent en later als kok bij het Ministerie van Defensie. Ik werkte o.a. op de kazerne in Hilversum, de Palmkazerne in Bussum en in het Militair Hospitaal in Utrecht. Door dat ik daar veelal op onregelmatige tijden moest werken en ook nogal eens weekenddiensten moest draaien had ik door de week heel veel vrij. Dat was prima te combineren met mijn bedrijf'.

Scooters
Vroeger repareerde Maarten ook bromfietsen. 'Toen de scooters kwamen ben ik daar mee gestopt en heb ook geen scooters in onderhoud genomen. Hetzelfde verhaal als met de elektrische fietsen. Door de populariteit van deze fietsen ben ik wel heel wat vooral oudere klanten kwijtgeraakt. Die gingen over op de elektrische fiets. Maar ik heb nog voldoende klanten om lekker bezig te blijven'. En dat er meerdere fietsenmakers in het dorp waren heeft Maarten ook nooit gehinderd. Hij werkt nu nog een aantal uren op vier dagen in de week. Dat is goed vol te houden en zijn klanten weten inmiddels niet beter.

Hobby
De wielersport boeit Maarten en hij is daarin ook actief. Jaarlijks organiseert hij samen met Dirk van der Heide, Jan Westbroek en Patrick Agterberg de 'Maartensdijkse Acht'. Dit jaar op 20 mei al weer de 47ste editie. Een wielerkoers in het dorp voor alle categorieën in de wielersport . 'Dat is ontzettend leuk werk maar wordt dit jaar wel moeilijker. De samenwerking met wielervereniging RTV Tempo uit Soest is verbroken. Daar kwamen veel mensen vandaan die de acht hoeken in het parcours beveiligden. Nu moeten we hier zelf mensen voor zien te vinden. Ik hoop dat er mensen zijn in ons dorp die dat leuk vinden. Ik hoor het graag'.

Repareren
Zolang zijn gezondheid het toelaat zal Maarten fietsen blijven repareren. Zijn service: de fiets brengen en dezelfde dag gerepareerd weer ophalen wordt door zijn klanten enorm gewaardeerd. 'Ik blijf fietsen repareren nog steeds ontzettend leuk vinden en hoop het nog vele jaren te kunnen blijven doen'.