Wachttijden voor zorg aangepakt

Algemeen Algemeen

Het Sociaal Team in De Bilt krijgt vanaf maart versterking om wachttijden weg te werken. Het blijkt dat er te weinig menskracht is voor het behandelen van nieuwe hulpvragen. Met een uitbreiding van drie structurele en twee tijdelijke professionals verwachten de gemeente en Mes De Bilt de achterstanden op te lossen.

Sinds 1 januari 2015 kunnen inwoners van de gemeente De Bilt terecht bij het Sociaal Team voor zorg, hulp of dagbesteding. Inwoners weten het team steeds beter te vinden. De afgelopen maanden zijn zelfs wachtlijsten ontstaan. Er meldden zich veel meer mensen dan verwacht, waardoor het team moeite heeft alle aanmeldingen tijdig te behandelen. Anne Brommersma, wethouder Wmo van de gemeente De Bilt: 'Ik vind het belangrijk dat iedereen die zorg nodig heeft, snel geholpen kan worden. Dat hopen we te bereiken met extra medewerkers bij het Sociaal Team'.


Onderzoek
Eind 2016 is de personele bezetting onderzocht door een extern bureau. Het onderzoek wees uit dat dat het team te klein was om alle meldingen binnen twee weken op te pakken. Het gaat dan vooral om het voeren van het eerste gesprek bij de mensen thuis over hun situatie. In de praktijk bleek één gesprek bovendien vaak niet toereikend om de hulpvraag volledig in beeld te krijgen, vanwege de complexiteit van de problemen.


Bezetting op peil
Het Sociaal Team in De Bilt wordt nu versterkt met vijf extra professionals: drie vaste en twee tijdelijke krachten. Vanaf april zal het team op alle werkdagen de gehele dag bereikbaar zijn, in plaats van alleen de ochtenden. Ook zal de administratieve werklast verder worden teruggedrongen dankzij de extra inzet. De gemeente investeert drie ton extra om de bezetting weer op peil te brengen. Eind 2017 wordt opnieuw bekeken welke bezetting voor 2018 nodig is.