Afbeelding

Oermoeder: een ode aan de potentie van de aarde

Algemeen Kunst & Cultuur

Wanneer men het St. Antonius Ziekenhuis in Leidsche Rijn door de hoofdingang binnenkomt, ontmoet men een bronzen sculptuur midden in de lange hal. Het beeld is een creatie van Groenekanner Martin Verholt.

Voor de maker heeft het woord 'oer' een persoonlijke betekenis. Gedurende zijn jeugd woonde hij in Ulft, een plaats waar eeuwen geleden ijzerhoudende grond - oer dus - werd gedolven langs de Oude IJssel en bewerkt werd in de ijzergieterijen. Als je in zo'n omgeving en ook nog pal naast de DRU-fabrieken geboren en getogen bent, durf je best het begrip 'Oermoeder' te vertalen in een beeld.

Oerkracht
Verholt: 'Leven vanuit de oerkracht, gestold in zwart, vloeibaar en onder druk van de dimensie van duur in de aarde, is doorgegeven naar leven op aarde. Wat we zien is een gestileerde, tere vrouwenfiguur, die opstijgt te midden van een beschuttend omhulsel. Een gezicht is niet nodig want het lichaam vertelt ons al genoeg: het mysterie van de schepping, de kracht van de opengescheurde aarde. Het lichaam van de vrouw is nog niet los van de aarde'. Martin beschouwt de vrouw als de schakel in de keten van het leven: 'De aarde geeft haar de startkracht, zij moet zelf in de ruimte en in de omgeving van de medemens haar eigen weg bepalen'.

Terminologie
De oppervlakte, de huid in kunstterminologie, laat het verwerkingsproces zien van de maker. Het is niet glad maar draagt sporen van het ontstaan onder de handen van de kunstenaar. Na zijn werkzame leven is Martin begonnen met beeldhouwen in zijn atelier in Groenekan. In deze artistieke periode heeft hij beelden gecreëerd waarvan hij er diverse zoals 'Oermoeder' heeft geschonken aan sociaal/culturele instanties.

(Marilyn van Doesburg)