Louis van 't Hooft, oud-voorzitter van Tafeltje Dekje, nu rijder van maaltijden, haalt z'n maaltijden op bij de Koperwiek.
Louis van 't Hooft, oud-voorzitter van Tafeltje Dekje, nu rijder van maaltijden, haalt z'n maaltijden op bij de Koperwiek.

Tafeltje Dekje na 50 jaar nog springlevend

Algemeen Zorg

door Rob Klaassen

In 1967 werd voor het eerst een warme maaltijd in aluminiumdragers bij mensen die zelf niet meer konden koken thuisbezorgd. De maaltijden werden bereid in het toen nog bestaande ziekenhuis Berg en Bosch. Eind februari 2017 bestaat Tafeltje Dekje, zoals deze voorziening is gaan heten vijftig jaar.

Het bestuur wil deze mijlpaal niet ongemerkt laten voorbijgaan. Medio april zal aan alle (oud-)vrijwilligers, die de maaltijden zo trouw rondbrengen, samen met de cliënten, een gezellig samenzijn in de Mauritshoeve in Maartensdijk worden aangeboden.

Veranderd
Penningmeester Jaap Dieben: 'Er is in de vijftig jaar wel veel veranderd. Neem alleen de maaltijden en de bereidingswijze. Tegenwoordig kunnen vrijwel overal kant-en-klare maaltijden voor een uiterst redelijke prijs worden gekocht. Vrijwel iedereen heeft een magnetron. Daar hadden we vijftig jaar geleden nog nooit van gehoord. Dus als je tegenwoordig nog wat uit de voeten kunt, dan kun je, zonder dat het je veel inspanning kost, toch zelf een goede maaltijd op tafel krijgen'. Kan hieruit de conclusie worden getrokken dat Tafeltje Dekje eigenlijk zichzelf overleefd heeft? Cobie Korevaar, die het secretariaat beheert, ontkent dat. 'We hebben op dit moment zo'n 100 klanten, waarvoor 30 vrijwilligers bij toerbeurt in touw zijn. Wij verstrekken warme maaltijden en vries-verse maaltijden. De warme maaltijden worden van maandag tot en met vrijdag gebracht tussen 11.45 en 12.45 uur. De maaltijden worden bij de Koperwiek klaar gemaakt en bestaan uit een hoofdmaaltijd en een toetje. Eens per week is er ook een voorgerecht. Van de ca 100 klanten neemt zo'n 20% een warme maaltijd af en de rest neemt de vries-verse maaltijden. Deze vries-verse maaltijden worden, al naar gelang wat wordt afgesproken, een keer per week of een keer per twee weken op vaste dagen door de vrijwilligers van Tafeltje Dekje thuisbezorgd. We hebben in de hoogtijdagen ooit wel ruim 150 'klanten' gehad. Maar de maatschappelijke ontwikkelingen hebben tot een afname geleid'.

Zelfstandig
Jaap Dieben: 'Onze doelgroep is in beginsel de groep mensen voor wie koken een probleem is geworden. Iedereen wil en wordt geacht tegenwoordig zo lang mogelijk thuis te wonen en zo lang mogelijk zelfstandig z'n zaken behartigen. Maar er kan een punt komen dat dit niet langer meer gaat. Meermalen worden er mensen bij ons aangemeld waarvan we dan vaak van de kinderen horen, dat vader of moeder al maanden alleen nog brood eet. In zo'n geval biedt een warme maaltijd van ons uitkomst. Maar het is en blijft een enorme stap om te erkennen, dat je niet meer in staat bent om zelf je maaltijden te kunnen bereiden en hulp te aanvaarden. Onze vrijwilligers pakken, indien gewenst, de warme maaltijd ook uit, zodat die onmiddellijk kan worden gegeten. In feite zorgen wij ervoor dat op deze manier het zelfstandig wonen kan worden verlengd. Onze vrijwilligers vervullen daarbij zijdelings ook een sociale functie. Ze kunnen bijvoorbeeld signaleren als er iets is gebeurd en hulp geboden moet worden.'

Aandacht
Wat is nu de toekomst voor Tafeltje Dekje? Cobie Korevaar zegt, dat een instelling als Tafeltje Dekje altijd nodig zal blijven. Zeker in deze tijd, waarbij mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis moeten blijven. Naar een instelling of tehuis kunnen ze niet gaan, want die zijn grotendeels verdwenen. Toch moet er worden gegeten, maar dat kan men zelf niet meer aan. 'Tafeltje Dekje kan dan in een leemte voorzien, dankzij vooral ook onze fantastische vrijwilligers. Wat we ook zien is, dat er vaak naar de komst van onze vrijwilligers wordt uitgekeken. Hoe triest het ook is, wij zijn in sommige gevallen de enigen, die iemand op een dag bezoeken. Als de vrijwilliger onverhoopt een aandacht vragende situatie signaleert wordt er via het secretariaat contact gezocht met een familielid, andere contactpersoon of een hulpverlener van de Stichting Mens'.

Bestaan
Jaap Dieben voegt er nog aan toe dat Tafeltje Dekje de komende tijd weer meer aan de weg wil gaan timmeren. Het bestuur heeft de indruk, dat sommige mensen denken dat Tafeltje Dekje niet meer bestaat: 'Integendeel: wij zijn springlevend en vol goede zin en dat willen we uitdragen. De mogelijkheid om een complete warme maaltijd te kunnen bezorgen is de meerwaarde van Tafeltje Dekje. Ook de gemeente ondersteunt de visie van Tafeltje Dekje en verleent een jaarlijkse subsidie. Wij zijn te bereiken op Molenkamp 48 in De Bilt, tel. 030 2288000 of email: info@tafeltjedekje-debilt.nl. Ook kan de website worden bezocht: www.tafeltjedekje-debilt.nl'. '