Thonissen: 'Automobilisten proberen nog even snel door die verkeerssluis te glippen, met vaak scheldpartijen als gevolg'.
Thonissen: 'Automobilisten proberen nog even snel door die verkeerssluis te glippen, met vaak scheldpartijen als gevolg'.

Is De Bilt een verlengde oprit A27

Algemeen Algemeen

door Walter Eijndhoven

Bewoners langs de route Dorpsstraat- Burgemeester De Withstraat- Blauwkapelseweg in De Bilt hebben dagelijks te maken met sluipverkeer dat de files op de A27/ A28 probeert te ontwijken. Het gevolg is een dagelijks verkeersinfarct, waar direct omwonenden zich in steeds ernstiger mate aan storen. De gemeente onderkent dit probleem, maar maatregelen bleven tot dusver uit.

'Als bewoner van de Blauwkapelseweg zou ik graag de verkeersproblemen opgelost zien door onze gemeente'. Aan het woord is Sander Thonissen uit De Bilt. Hij vervolgt: 'Iedere avond is het weer raak, al die auto's die de route Dorpsstraat-Burgemeester de Withstraat - Blauwkapelseweg rijden om de files op de A27/ A28 te vermijden. Niet alleen mijn gezin heeft er last van, maar nog 169 andere huishoudens langs de route balen ervan dat de gemeente gewoon niets aan dit probleem doet'. Echter, ook buiten de spits kiezen steeds meer automobilisten van/naar Zeist voor de route door De Bilt voor de aansluiting met de A27. De problemen worden steeds groter. Thonissen: 'Dat klopt, de problemen die deze verkeersdruk veroorzaakt zijn helder: verstopping van de wegen, waardoor bewoners, bussen en hulpdiensten vast komen te staan in het verkeer. Toenemende luchtverontreiniging, vooral het aandeel fijnstof wordt steeds groter langs de route. Daarnaast wordt het ook steeds gevaarlijker voor fietsers'.

Sluiproute
De sluiproute bestaat uit drie straten, met ieder weer hun specifieke verkeersproblemen, zoals de gevaren voor fietsers in de Dorpsstraat en de overlast van asociaal gedrag in de verkeerssluis in de Blauwkapelseweg. Thonissen: 'Die verkeerssluis bij mij voor de deur is een ramp. Jaren geleden werd die sluis aangelegd voor de toenmalige aantallen auto's. Maar dat aantal is enorm toegenomen. In 2005/ 2006 volgden ongeveer 5.000 auto's deze route. Na een nieuwe telling in 2012 was het aantal auto's reeds toegenomen tot 12.000. Elke dag weer. Negen jaar geleden constateerden wij, door middel van kentekenregistratie, dat 40% van de auto's niet eens uit deze buurt kwam, maar van elders. Maar ja, dat is alweer negen jaar geleden. En automobilisten worden steeds agressiever in het verkeer. Zij proberen nog even snel door die verkeerssluis te glippen, met vaak scheldpartijen als gevolg'.

Verkeerscirculatieplan
De gemeente heeft met de invoering van het verkeerscirculatieplan een poging gedaan de verkeerssituatie in De Bilt te analyseren. Tot nu toe zijn de plannen nog steeds niet uitgevoerd, ondanks dat de komende jaren nog veel meer verkeer te verwachten valt. Minister Schultz van Hagen van Infrastructuur en Milieu verbreedt binnenkort de A27 en het Knooppunt Rijnsweerd wordt herontwikkeld. De werkzaamheden duren tot 2026, als er niets tussenkomt. De Uithof groeit de komende jaren sterk, tot een gebied waar ruim 100.000 mensen werken, wonen en studeren. Ook de Ringweg rond Utrecht-Noord wordt opgewaardeerd. Voor verkeer dat vanaf de A28 naar de A2 rijdt, is de Noord-ring aantrekkelijker dan de Zuid-ring. Met als gevolg dat ook dit verkeer hun route rijdt door de Dorpsstraat, Burgemeester de Withstraat en de Blauwkapelseweg.

Spuugzat
Thonissen: 'De omwonenden zijn het inmiddels spuugzat en willen graag met de gemeente om tafel over een versnelde aanpak van de verkeersproblematiek. Op dit moment is de gemeente voornemens om het kruispunt Soestdijkseweg-Zuid/ Dorpsstraat aan te passen. Wat ons betreft een mooie kans om éénrichtingsverkeer in te stellen aan het begin van de Dorpsstraat, dit in combinatie met andere maatregelen elders in de kern. Naast het éénrichtingsverkeer aan het begin van de Dorpsstraat, komt er ook éénrichtingsverkeer aan het begin van de Blauwkapelseweg, het dorp in. Volgens omwonenden is dit een effectieve manier om sluipverkeer te weren, zoals ook de gemeente wil'.

In 2014 kwam de gemeente eigenlijk al met de oplossing op de proppen, namelijk om de Dr. Asserweg door te trekken en zo te verbinden met de Biltse Rading. Thonissen: 'Helaas heeft de gemeente nog niets gedaan en zitten wij al jaren met een groot verkeersprobleem. Wij hopen dat de gemeente het kruispunt Soestdijkseweg-Zuid/ Dorpsstraat aangrijpt om ook gelijk andere verkeersbeperkende maatregelen door te voeren.

Sander Thonissen is al het verkeer voor zijn deur zat.